Οι κλιματικές συνθήκες παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή προορισμού διακοπών. |
Το θολό οικονομικό πεδίο παγκοσμίως αλλά και τοπικά φαίνεται ότι θα επηρεάσει φέτος την τουριστική κίνηση στη χώρα μας δημιουργώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις . Σε μία όμως τέτοια δύσκολη εποχή –όσο παράδοξο κι αν ακούγεται εν μέσω προβλέψεων για απολύσεις και συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου – η Ελληνική τουριστική βιομηχανία πρέπει να βρει το “green new deal “ της, ένα νέο πιο φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο ανάπτυξης. Κι αυτό γιατί οι οποιεσδήποτε κλιματικές αλλαγές μπορούν να την επηρεάσουν και μάλιστα σε μία πολύ πιο μόνιμη βάση από την υφέρπουσα οικονομική δυσπραγία. Η τουριστική βιομηχανία – σε όλο το εύρος της παραγωγικής της αλυσίδας κι όχι μόνο ως τουριστικά καταλύματα -πρέπει να προσαρμοστεί γρήγορα στα νέα δεδομένα μειώνοντας τις επιπτώσεις που δημιουργεί στο περιβάλλον, ελαχιστοποιώντας όσο το δυνατόν περισσότερο τις εκπομπές ρύπων, αερίων του θερμοκηπίου, στην ατμόσφαιρα που συμβάλλουν στις κλιματικές αλλαγές. Εδώ η απαίτηση για καινοτομία είναι προϋπόθεση για την επιβίωση, ειδικά σε μία χώρα σαν την Ελλάδα που εξαρτάται από το τουριστικό της προϊόν. Ο παράκτιος τουρισμός είναι αρκετά ευάλωτος έχοντας να αντιμετωπίσει προβλήματα όπως η διάβρωση των παραλίων και η άνοδος της στάθμης της θάλασσας. Αν και πολλές περιοχές θα ζημιωθούν χάνοντας μεγάλο αριθμό τουριστών που τις επισκέπτονται, νέοι προορισμοί θα δημιουργηθούν που μέχρι σήμερα δεν είχαν κάποια ιδιαίτερη σημασία στην τουριστική αγορά. Γιατί άραγε οι κάτοικοι των βαλτικών χωρών να έλθουν στην Ελλάδα εάν μπορούν να μείνουν στις παραλίες τους όπου η θερμοκρασία θα είναι αισθητά πιο υψηλή από ότι συνήθως; Στις ορεινές περιοχές ενδέχεται να μειωθεί η ζήτηση των χειμερινών sport και άλλων δραστηριοτήτων λόγω έλλειψης χιονιού. Είναι προφανές ότι οι αλλαγές στο σχεδιασμό των τουριστικών προορισμών θα επιφέρουν μακροχρόνιες επιπτώσεις . Η οικονομική κρίση αργά ή γρήγορα θα φύγει και όλοι θα έχουμε μάθει κάτι από το πάθημά μας. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει άλλοθι όμως για τη μείωση της προσπάθειας συμβολής του τουριστικού τομέα της Ελλάδας στην αποτροπή της κλιματικής αλλαγής.
|
10 Ιουνίου 2009 Γιώργος Καζαντζόπουλος Διευθύνων εταίρος GLOBAL CHALLENGES Yπηρεσίες και προϊόντα για τη βιώσιμη ανάπτυξη, την εταιρική και κοινωνική ευθύνη |