ΠΡΑΣΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΠΡΑΣΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ

ΔΥΣΠΙΣΤΟ ΤΟ 39% ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΕ ΤΑ “ΠΡΑΣΙΝΑ” ΠΡΟΪΟΝΤΑ (του Κοσμά Ζακυνθινού)

green products - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

green products - Σόλων ΜΚΟΤο 89% των Ευρωπαίων πιστεύει πως συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος
Δυσπιστία στις δηλώσεις των επιχειρήσεων σχετικά με τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις δηλώνει το 39% των Ελλήνων, την ίδια στιγμή που οι περισσότεροι Ευρωπαίοι θα ήταν διατεθειμένοι να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες και να αγοράζουν περισσότερα φιλοπεριβαλλοντικά προϊόντα.

Σύμφωνα με έρευνα για τη «Στάση των Ευρωπαίων απέναντι στην οικοδόμηση ενιαίας αγοράς για πράσινα προϊόντα», το 77% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν ακριβότερα τα προϊόντα για τα οποία θα ήταν πεπεισμένοι ότι είναι όντως φιλοπεριβαλλοντικά.

Το 89% των Ευρωπαίων πολιτών πιστεύει πως όταν αγοράζει φιλοπεριβαλλοντικά προϊόντα συμβάλει ουσιαστικά στην προστασία του περιβάλλοντος και ότι τα προϊόντα αυτά είναι εξίσου αποτελεσματικά με τα κοινά προϊόντα, σύμφωνα με το 74% του δείγματος. Την ίδια στιγμή, περισσότερο πεπεισμένοι ότι τα προϊόντα που χαρακτηρίζονται ως φιλοπεριβαλλοντικά είναι λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον είναι οι Πορτογάλοι (με 84%), οι Μαλτέζοι (με 82%), οι Γάλλοι (με 81%) και οι Βέλγοι (με 81%). Ενώ, στον αντίποδα, σημαντικά επιφυλακτικοί είναι οι Γερμανοί (με 44%), οι Ρουμάνοι (με 46%) και οι Ολλανδοί (με 47%).

Στο σύνολο τους, μόνο λίγο περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους πολίτες αισθάνονται ότι είναι ενημερωμένοι για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων τα οποία αγοράζουν και χρησιμοποιούν (55%). Ενώ η πλειονότητα των Ευρωπαίων δεν εμπιστεύεται τις δηλώσεις των επιχειρήσεων σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους (54 %). Από τους πολίτες της Ένωσης εκείνοι που θεωρούν περισσότερο ότι οι σχετικές δηλώσεις είναι υπερβολικές ή παραπλανητικές είναι οι Ρουμάνοι (40%), οι Βούλγαροι (40%), οι Έλληνες (39%) και οι Λετονοί (37%), σε αντίθεση με τους Μαλτέζους (17%) και τους Εσθονούς (20%). Ωστόσο, μεγάλο ποσοστό υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποχρεωθούν να δημοσιεύουν στοιχεία για τις συνολικές περιβαλλοντικές επιδόσεις τους, καθώς και για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των προϊόντων τους (69%).

Περισσότερα χρήματα
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον αποτελεί το στοιχείο πως το 66% των πολιτών της Ε.Ε., είναι διατεθειμένο να δαπανήσει περισσότερα χρήματα για ένα προϊόν εάν η εγγύηση αξιοπιστίας του επεκτεινόταν σε πέντε χρόνια. Επίσης, περισσότεροι από το 90% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι θα πρέπει να αναγράφεται στα προϊόντα η αναμενόμενη διάρκεια ζωής τους. Σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες αποφάσισαν τους τελευταίους 12 μήνες να μην επισκευάσουν ένα ελαττωματικό προϊόν επειδή το κόστος της επισκευής ήταν υπερβολικά υψηλό (47%). Ένα σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων πιστεύει ότι δεν είναι ασφαλής η κατανάλωση τροφίμων μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία στην ετικέτα «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από» (45%).

Αυτό σημαίνει ότι μεγάλες ποσότητες τροφίμων που θα μπορούσαν ακόμη να καταναλωθούν σπαταλώνται και καταλήγουν στα σκουπίδια καθημερινά. Πάνω από τα τρία τέταρτα των πολιτών στη Σουηδία (81%), την Αυστρία (77%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (77%) πιστεύουν ότι είναι ασφαλές να καταναλώνουν τρόφιμα μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία στην ετικέτα «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από». Την άποψη αυτή συμμερίζονται λιγότεροι από το ένα πέμπτο των πολιτών στη Ρουμανία (14%) και τη Λιθουανία (17%).

«Φυσικά όλοι μας θα θέλαμε να δούμε περισσότερα πράσινα προϊόντα στα ράφια μας, ωστόσο, αυτή η έρευνα δείχνει ότι οι περισσότεροι από εμάς είμαστε μπερδεμένοι από τους πράσινους ισχυρισμούς και δεν τους εμπιστευόμαστε», όπως τονίζει ο επίτροπος Περιβάλλοντος Γιάνες Ποτόσνικ υπογραμμίζοντας πως «Αυτό δεν είναι καλό για τους καταναλωτές, και δεν επιβραβεύει εκείνες τις εταιρείες που πραγματικά προσπαθούν». Η έρευνα έρχεται λίγο καιρό μετά την ανακοίνωση της Ε.Ε. για τις διαβουλεύσεις με τις επιχειρήσεις, πολίτες, ΜΚΟ και άλλες οργανώσεις περί βελτίωσης των τρόπων μέτρησης του περιβαλλοντικού αντίκτυπου των προϊόντων.

Η διεύθυνση περιβάλλοντος της Κομισιόν αναπτύσσει μια μέθοδο αξιολόγησης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος ενός προϊόντος με βάση την εκτίμηση του κύκλου ζωής. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στα 28 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περισσότερα από 25.568 άτομα, από διαφορετικές κοινωνικές και πληθυσμιακές ομάδες, συμμετείχαν σε τηλεφωνικές συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν στη μητρική τους γλώσσα για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στάση Ευρωπαίων στην οικοδόμηση πράσινης αγοράς
Το 89% των Ευρωπαίων πολιτών πιστεύει πως όταν αγοράζει φιλοπεριβαλλοντικά προϊόντα συμβάλει ουσιαστικά στην προστασία του περιβάλλοντος.

Περισσότερο πεπεισμένοι ότι τα προϊόντα που χαρακτηρίζονται ως φιλοπεριβαλλοντικά είναι λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον, είναι οι Πορτογάλοι με 84%.

Σημαντικά επιφυλακτικοί είναι οι Γερμανοί με 44%, οι Ρουμάνοι με 46% και οι Ολλανδοί με 47%.

Το 55% των Ευρωπαίων πολιτών αισθάνεται ότι είναι ενημερωμένο για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων που αγοράζει.

Το 69% υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποχρεωθούν να δημοσιεύουν στοιχεία για τις συνολικές περιβαλλοντικές επιδόσεις τους.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στα 28 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε 25.568 άτομα.

Κοσμάς Ζακυνθινός
kzakinthinos@pegasus.gr

Πηγή/φωτό: Ημερησία