ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ & ΜΕΛΕΤΕΣ

ΒΟΡΕΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ, ΧΩΡΑΦΙ ΤΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΪΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ

AOZ Boreia Thalassa - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

AOZ Boreia Thalassa - Σόλων ΜΚΟΥποτυπώδης είναι η βρετανική νομοθεσία σχετικά με τις περιπτώσεις διαρροής πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.
Τα πρόστιμα που επιβάλλονται στη γεμάτη πετρελαιοκηλίδες Βόρεια Θάλασσα είναι αστεία, ενώ οι εταιρίες παίζουν ολοκληρωτικά με τους δικούς τους όρους.  

Αν και το Υπουργείο Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής της Βρετανίας κάνει λόγο για το αυστηρότερο καθεστώς και τα υψηλότερα στάνταρ περιβαλλοντικής προστασίας” τα στοιχεία που το ίδιο δημοσιοποίησε το εκθέτουν.


Σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian, τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν μετά από σχετική επερώτηση είναι αποκαλύπτικά μιας νομοθεσίας που επιτρέπει στις εταιρίες να κάνουν ουσιαστικά “ότι θέλουν” στην πλούσια σε κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, Βόρεια Θάλασσα. Επιπλέον, δημοσιοποιήθηκαν την ίδια μέρα που η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την έκδοση 167 νέων αδειών εκμετάλλευσης και εξόρυξης στην Βόρεια Θάλασσα, νούμερο ρεκόρ.

Το Υπουργείο Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής επιβεβαίωσε ότι τα συνολικά πρόστιμα που επιβλήθηκαν την περίοδο 2000-2011 δεν ξεπέρασαν τις 74 χιλιάδες λίρες, ενώ αφορούσαν μόλις 7 από τις συνολικά 4123 περιπτώσεις διαρροών και εξάπλωσης πετρελαϊκών προϊόντων στη θάλασσα. Το μέγιστο πρόστιμο που επεβλήθηκε ποτέ ήταν 20 χιλιάδες λίρες, στις εταιρίες BP και Total E&P για διαρροή 28 και 6 τόνων ντίζελ αντίστοιχα στην θάλασσα. Άλλες εταιρίες πλήρωσαν ποσά ύψους …2000 λιρών! 
Σύμφωνα με στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου 1226 τόνοι πετρελαίου έχουν διαρρεύσει από 4123 περιπτώσεις ατυχημάτων στα νερά της Βόρειας Θάλασσας την περίοδο 2000-2011.[1]

Πως όμως είναι δυνατόν να περιμένει κάποιος την τιμωρία εταιριών για πετρελαϊκά ατυχήματα όταν το ίδιο το Υπουργείο αναλαμβάνει ανά καιρούς και την υπεράσπιση τους στον Τύπο, όπως έγινε τον Ιούλιο του 2012, όταν καθησύχαζε ότι μια διαρροή πετρελαίου 9 τόνων στα ανοικτά των νησιών Σέτλαντ “δεν θα έχει καμία επίπτωση στο περιβάλλον”; [2]

Σε μια άλλη περίπτωση στα τέλη Αυγούστου το Υπουργείο δεν μπορούσε να εξακριβώσει ποιος ήταν υπεύθυνος για μία νέα διαρροή που συνέβη. [3]

Tα ατυχήματα διαρροής πετρελαίου και άλλων πετρελαϊκών προϊόντων αποτελούν καθημερινότητα στη Βόρεια Θάλασσα, η οποία από τη δεκαετία του ’70 αποτελεί ένα τεράστιο πετρελαϊκό πεδίο, γεμάτο πλατφόρμες εξόρυξης. Τo ίδιο το Υπουργείο εκτιμά ότι η εκμετάλλευση των ενεργειακών αποθεμάτων της περιοχής καλύπτει το μισό των ενεργειακών αναγκών της Βρετανίας, καλύπτει περίπου μισό εκατομμύριο θέσεις εργασίας ενώ συνεισφέρει στον εθνικό προϋπολογισμό 40 δις λίρες ετησίως. [4]

Οι εταιρίες έχουν εκτός της ατιμωρησίας ουσιαστικά και τη δυνατότητα να προβαίνουν σε επενδύσεις ανεξαρτήτως του πιθανού περιβαλλοντικού κινδύνου. Οι νέες εγκαταστάσεις της BP στην περιοχή Νορθ Ουίστ στα νησιά Σέτλαντ θεωρούνται εξαιρετικά επικίνδυνες, αλλά αυτό δεν απέτρεψε την κυβέρνηση από το να εκδόσει κανονικά άδεια.  

Εν τω μεταξύ, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται το ζήτημα έκδοσης αδειών στα νερά της Αρκτικής, δεδομένο που θα επιτρέψει στις εταιρίες να εκμεταλλευτούν τα εκεί κοιτάσματα χωρίς καμία δεσμευτική περιβαλλοντική νομοθεσία.


Αναφορές:
 
[1]Leo Hickman, “Oil companies going unpunished for thousands 0f North Sea spills”, Guardian, 25 Oκτωβρίου 2012,
[2] Stv News, “North Sea oil spill will have ‘no impact on the environment’”, 16 Ιουλίου 2012,
[3] UPI “ North Sea oil spill unsolved”, 31 Αυγούστου 2012,
[4] Υπουργείο Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Βρετανίας , “North Sea Oil and Gas Licensing Round Bonanza”

Φωτό: wikipedia

Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων 
ariskaparakis@gmail.com

26 Οκτωβρίου 2012