1

ΤΟ ΑΠΙΘΑΝΟ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ (του Γιάννη Ζήση)

Το απίθανο είναι το «νετρόνιο» της ιστορίας, αυτή η κρισιμότητα που διαπερνάει ολότελα την ανθρώπινη φύση και τις μαζικές της αιχμές. Κι, όμως,  ποτέ δεν γίνεται συνειδητό το απίθανο στην πορεία της πραγμάτωσής του, όσο η συνείδησή μας είναι αλλοτριωμένη από την καθημερινότητα. [1]

Η καθημερινότητα είναι μια καταλυτική κατάσταση της ταχείας εξάπλωσης του απίθανου και των νεοπλασματικών του δυνάμεων πάνω στους ανθρώπους.

Μήπως δεν ήμασταν διακοπές την 1η Σεπτεμβρίου 1939; Κι, όμως, τότε άρχιζε ο πιο άγριος πόλεμος που οδήγησε στη Χιροσίμα. Μήπως, όταν οι Ναζιστές ανέβαιναν στην εξουσία με τα λεφτά του Κρουπ, εμείς η ανθρωπότητα καταλαβαίναμε τι θα επακολουθούσε;

Τώρα, όμως, που αφυπνίσαμε το νετρόνιο (τη βόμβα νετρονίου), θα πρέπει να καταλάβουμε πως το απίθανο «Παγκόσμιο Ατύχημα» είναι πιο κοντά από ό,τι μπορούμε να φανταστούμε, γιατί στο νετρόνιο είναι συνοψισμένη η Ιστορία του Σύμπαντος και γιατί στους ιούς και τη μικρή ζωή είναι η Ιστορία της Ζωής.

Δεν μπορούμε να αφήνουμε να κυβερνάται το νετρόνιο από τον παλαιολιθικό –από ηθική και ψυχολογική άποψη– πολιτισμό μας. Δεν μπορούμε να εμπιστευόμαστε, μέσα από την αδιαφορία μας, την ιστορία του Σύμπαντος στην οικονομία της απληστίας και στο πολιτικό θέατρο που αναγορεύει την τύχη και το βούρκο των παθών ως τον υπέρτατο παράγοντα.

Το απίθανο δεν μας απαλλάσσει από την ευθύνη μας. Ο πόνος θα μας επισκεφθεί, όσο κι αν τώρα, με μαζοχιστική τυφλότητα, δεν το καταλαβαίνουμε, για κάθε μας ηθικό λάθος. [2]

Αναφορές: 
[1] Ρίτσαρντ Γκουγκενχάιμερ, Τα δεσμά της συνήθειας και η καθημερινή ζωή
[2] Γιάννης Ζήσης, Η εμπειρία του φυσικού και του ψυχολογικού πόνου – Ο κύκλος και το νόημά της” (Α΄ Μέρος)


Γιάννης Ζήσης, συγγραφέας

Ημερομηνία δημοσίευσης κειμένου: 24 Ιανουαρίου 2012

Φωτό: wikimedia