ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

MΕΛΕΤΗ “ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ” (του Γιάννη Ζήση) – Ενότητα Γ’ – Οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις της Πράσινης Αμφικτιονίας Εργασίας

images 1 1 - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

images 1 - Σόλων ΜΚΟΚεφάλαιο 27Ο 
Οι κοινωνικές επιχειρήσεις στο πλαίσιο του «Τελικού Ορίου» θα πρέπει να εστιάσουν σε τρία πεδία την λειτουργία τους:
1. Το πρώτο πεδίο εστίασης, είναι στην άντληση χορηγιών, 
2. το δεύτερο πεδίο εστίασης είναι στην απασχόληση και στην άρση κοινωνικού αποκλεισμού και 
3. το τρίτο πεδίο εστίασης είναι για το περιβάλλον, την τοπική ποιότητα και την βιώσιμη ανάπτυξη,καθώς αυτό διασυνδέεται με την απασχόληση και με την κοινωνική επιχειρηματικότητα.

Κεφ 27Ο – α 
Πόροι – χορηγίες
Στο πρώτο πεδίο, οι δράσεις που πρέπει να αναπτύξουν οι κοινωνικές επιχειρήσεις είναι οι ακόλουθες: 
1. σύνταξη και αποστολή επιστολής γνωστοποίησης της κοινωνικής επιχείρησης σε κοινωνικούς εταίρους: στην αυτοδιοίκηση, τον κόσμο των επιχειρήσεων και τις ΜΚΟ, 
2. επιστολή για την χορηγία, 
3. δημιουργία σποτ για χορηγίες, 
4. διαμόρφωση ενός πρώτου κύκλου εταιρικής συλλογικής ευθύνης για τις χορηγίες, με μια ημερίδα ή στρογγυλά τραπέζια συζήτησης, 
5. μια ευρύτερη περιφερειακή ημερίδα για την χορηγία και την κοινωνική συνοχή π.χ. στην Στερεά Ελλάδα, με την συγκρότηση σώματος μεντόρων για χορηγίες.
6. δημιουργία σήματος χορηγών και εθελοντών περιφερειακής συμμαχίας και κοινωνικών επιχειρήσεων, 
7. αριστείο χορηγίας και αριστείο εθελοντισμού, ως μέσο ευαισθητοποίησης και ανάδειξης των κοινωνικών προσφορών και δράσεων και 
8. δημιουργία περιφερειακού ταμείου χορηγίας και υποστήριξης κοινωνικών επιχειρήσεων.

Παράλληλα βέβαια η κάθε κοινωνική επιχείρηση πρέπει να δραστηριοποιηθεί στις δικές της κατευθύνσεις για άντληση χορηγιών με όρους: 
Α. διαφάνειας, 
Β. αξιοπιστίας και 
Γ. αποδοτικότητας.

Έτσι ώστε να υπάρχει μια αειφορική εισροή και δαπάνη πόρων για τις δράσεις της κοινωνικής επιχείρησης, για την υποστήριξη των ανέργων και των ευπαθών ομάδων πληθυσμού με ευκαιρίες απασχόλησης και επιχειρηματικότητας. 


Κεφ.27Ο – β
Δράσεις υποστήριξης της απασχόλησης και ευαισθητοποίησης
Το δεύτερο πεδίο εστίασης για την άρση του κοινωνικού αποκλεισμού για την απασχόληση, απαιτεί από τις κοινωνικές επιχειρήσεις : 
α. Πρώτον τη διαμόρφωση εργαλείων διασταύρωσης προσφοράς και ζήτησης εργασίας για τις μειονεκτούσες ομάδες, 

β. Δεύτερον τη δημιουργία υποδομής για την ενεργοποίηση των εργαλείων αυτών διασύνδεσης και διασταύρωσης προσφοράς και ζήτησης εργασίας όπως για παράδειγμα το ΠΗΚΥΑ, 

γ. Τρίτον τη δράση δημοσιότητας και ενισχυμένα διαδοχικά βήματα ευαισθητοποίησης, 

δ. Τέταρτον τη σύνδεση – δικτύωση και συνεργασία – αξιοποίησης των αποτελεσμάτων της ευαισθητοποίησης, δηλαδή μια συνεχιζόμενη δράση ή καλύτερα σχέση ανάδρασης μεταξύ του κοινωνικού πληθυσμού και των ομάδων στόχου που ευαισθητοποιούνται και της δομής και του έργου της κοινωνικής επιχείρησης, 

ε. Πέμπτον τη σταθερή ροή πληροφόρησης. Η ροή πληροφόρησης, αφορά: 
1. γνώση και δεξιότητες που συνδέονται με τα δυναμικά πεδία απασχόλησης, 
2. αφορά επίσης κόμβους αναζήτησης, ευκαιριών και 
3. τέλος αφορά πληροφορία προσωπική, διασύνδεσης των ανέργων και των επιχειρήσεων. Αποκατάσταση δηλαδή μιας αμεσότητας του ανέργου με το πεδίο της ζήτησης εργασίας αυτοαπασχόλησης και επιχειρηματικότητας. 

στ. Έκτον, οι δραστηριότητες όλες, πρέπει να υποστηρίζονται με μαζική επικοινωνία και συνεπώς να διασυνδέονται με τα ΜΜΕ, ώστε κατά τακτά χρονικά διαστήματα, να αναδεικνύονται και να ενεργοποιούν τους ανέργους προς την πηγή ανάδειξης ευκαιριών αλλά και να ευαισθητοποιούν τους παράγοντες προσφοράς εργασίας.

ζ. Έβδομον, ειδικά για την απασχόληση και την άρση του αποκλεισμού, οι κοινωνικές επιχειρήσεις, πρέπει να δημιουργήσουν το δικό τους σήμα και αριστείο για την εταιρική ευθύνη, κοινωνική ευθύνη, την απασχόληση και την άρση του αποκλεισμού. Αυτό δεν συμπίπτει με το σήμα για τις χορηγίες και συνδέεται με την δραστηριότητα των επιχειρήσεων που θα απασχολήσουν τα πρόσωπα που θα αναζητήσουν μια νέα ευκαιρία εργασίας, μέσα από την δραστηριότητα των κοινωνικών επιχειρήσεων ή και στις ίδιες κοινωνικές επιχειρήσεις υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Το αριστείο είναι μια βράβευση και το σήμα είναι ένας παράγοντας πιστοποιητικός που θα είναι κοινός για όλες τις επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στις δράσεις άρσης του αποκλεισμού.

η. Όγδοο η κοινωνική επιχείρηση πρέπει να συνδεθεί με μια στρατηγική αξιοποίησης και ανάπτυξης περιφερειακή και τοπική, παραγωγικών πόρων. Ιδιαίτερα να σημειώσουμε εδώ, ότι η κοινωνική επιχείρηση είναι σαφέστατα ένας παράγοντας στρατηγικής αξιοποίησης και ανάπτυξης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο της τοπικής κοινωνίας. 

Κεφ 27Ο – γ
Προνομιακοί τομείς σε αυτό το πεδίο, είναι: 
i. η εναλλακτική διαχείριση απορριμμάτων,
ii. η ανάπτυξη δραστηριοτήτων συνεταιριστικής μορφής βιολογικής γεωργίας και
iii. εμπορίας βιολογικών προϊόντων ή προϊόντων πιστοποιημένης ποιότητας. Είναι επίσης: 
iv. η δημιουργία επιχειρήσεων συνεταιριστικών γύρω από τον οικοτουρισμό και γύρω επίσης από την ανάδειξη και την αξιοποίηση προστατευόμενων περιοχών του δικτύου Natura σε συνεργασία ιδιαίτερα με τους δύο Εθνικούς Δρυμούς και τους Διαχειριστικούς Φορείς τους. Στον τομέα αυτό περιλαμβάνονται και μια σειρά άλλων δράσεων και παραπέμπουμε για μια πιο διεξοδική προσέγγιση στο βιβλίο «Πράσινο Επιχειρείν». Θεματικό πεδίο δράσης της κοινωνικής επιχείρησης 
Στο τρίτο πεδίο εστίασης που είναι το θεματικό πεδίο, ένα πεδίο προνομιακό αλλά και με υψηλή διαβάθμιση απαιτήσεων, το πεδίο του περιβάλλοντος, οι κοινωνικές επιχειρήσεις πρέπει να συνδεθούν με:
α. συστήματα τοπικής ποιότητας, 
β. διαχείρισης και προστασίας περιβάλλοντος και 
γ. βιώσιμης ανάπτυξης. 

Κεφάλαιο 28Ο 
Η κοινωνική επιχείρηση του ΠΗΚΥΑ
(Περιφερειακό Ηλεκτρονικό Κέντρο Υποστήριξης Ανέργων).

1. Ατζέντα
Θα εστιάσουμε τώρα ιδιαίτερα στην λειτουργία του ΠΗΚΥΑ. Το ΠΗΚΥΑ πρέπει να λειτουργεί, με ατζέντα ημερήσιας ηλεκτρονικής επικοινωνίας, η οποία θα περιλαμβάνει: 
α. την ενημέρωση, 
β. την παρακολούθηση της βάσης μητρώων ανέργων, 
γ. την βάση διασύνδεσης προσφερόμενων και εν εξελίξει θέσεων εργασίας.

Οπωσδήποτε επίσης πρέπει να περιλαμβάνει: 
δ. την λήψη των e-mail από τους ανέργους και 
ε. την λήψη των e-mail από τις εξακτινωμένες υποδοχές του συστήματος ροής πληροφορίας, όπως για παράδειγμα τους εταίρους της Equal – ««Τελικό Όριο»», άλλους φορείς που ενδιαφέρονται να συμβάλουν και να παρέχουν υπηρεσίες ενημέρωσης ενδιαφερομένων, επιχειρήσεις, φορείς αντιπροσωπευτικούς κτλ.

2. Επιχειρησιακό σχέδιο 
Το δεύτερο ζωτικό συστατικό είναι η ύπαρξη ενός σχεδίου επιχειρησιακής επικοινωνίας για τους ανέργους. Το σχέδιο αυτό είναι συνυφασμένο με: 
α. το προφίλ των ανέργων, 
β. τον τρόπο επικοινωνίας με τους ανέργους σε: i) προσωπική αλλά και ii) ηλεκτρονική μορφή,
γ. τον τρόπο αξιοποίησης και διασύνδεσης αυτής της επικοινωνίας προς τα πεδία της ζήτησης, τις επιχειρήσεις και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Το σχέδιο αυτό, θα αποτελεί ένα γενικό πλαίσιο το οποίο θα λειτουργεί σε κάθε περίπτωση, το οποίο παράλληλα όμως θα έχει και φόρμες για την εξατομίκευση της επικοινωνίας.

Η εξατομίκευση της επικοινωνίας, βέβαια μπορεί να παίρνει χαρακτήρα εξωδικτυακό, να είναι μια προσωπική συνέντευξη με όρους αμεσότητας και παρακολούθηση επίσης της εξέλιξης των ανέργων που θα έχουν βρει εργασία όπως και μια διαρκής επίσης εξυπηρέτηση των ανέργων με πακέτα γνώσης και δεξιοτήτων.


3. Βελτίωση της απόδοσης και ανάδραση
Ζωτικό ρόλο θα έχει η καθημερινή αναβάθμιση και η αλληλεπίδραση μέσα από την συνεργασία των εταίρων της ΠΗΚΥΑ, έτσι ώστε να παρακολουθούνται οι διαδικασίες από όλους και να αναβαθμίζεται το πεδίο απόδοσης υπηρεσιών και η βιωσιμότητα των δράσεων. 

4.Ανεξαρτικοποίηση των ενδιαφερομένων
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό πέρα από την επιχειρησιακή επικοινωνία με τους ανέργους, να υπάρχει ένα ανεπτυγμένο σύστημα αυτοεξυπηρέτησης του ανέργου. Η αυτοεξυπηρέτηση του ανέργου θα απευθύνεται βέβαια, σε ιδιαίτερα καλούς χρήστες του διαδικτύου & της παρεχόμενης πληροφορίας στο διαδίκτυο και θα μπορεί να γίνει και μια αφετηρία για μια διαρκή ανάδραση αυτής της κατηγορίας των χρηστών της κοινωνικής επιχείρησης και των υπηρεσιών που προσφέρει η κοινωνική επιχείρηση. Παράλληλα θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια ώστε αυτοί οι χρήστες να γίνουν πολλαπλαστές πληροφόρησης για τις υπόλοιπες κατηγορίες χρηστών.


5. Επικουρικές ροές πληροφόρησης
Πρέπει το ΠΗΚΥΑ να είναι ένα πεδίο συνεχούς ροής πληροφοριών από τις πηγές, όπως η Ε.Ε., τα αρμόδια υπουργεία, η περιφέρεια, οι αναπτυξιακοί φορείς και οι άμεσοι φορείς διαχείρισης προγραμμάτων, όπως για π.χ. ΟΠΑΑΧ και Leader Plus, κ.ο.κ. Η ροή από τις πηγές θα είναι ένας βασικός πληροφοριακός, δικτυακός πυλώνας, δίπλα από τις βάσεις μητρώων ανέργων και διαχείρισης θέσεων εργασίας μαζί με το σύστημα διασύνδεσης των βάσεων αυτών.


6. Πεδία ποιότητας υπηρεσιών
Η κοινωνική επιχείρηση, πρέπει να βρίσκεται σε ένα διαρκές καθεστώς ανάδρασης και ελέγχου αποδοτικότητας, διαρκούς εσωτερικής αξιολόγησης και αναβάθμισης που θα ολοκληρώνει την πιο εμπειροτεχνική δυναμική που αναφέρθηκε στο τρίτο σημείο. Η διαρκής αναβάθμιση στις προσφερόμενες υπηρεσίας, συνδέεται με τρία δυναμικά σημεία.

Α. Το πρώτο είναι ο τρόπος της προσφερόμενης υπηρεσίας και του προϊόντος, 
Β. το δεύτερο είναι αυτή καθ’αυτή η πληροφορία και 
Γ. το τρίτο είναι η διασύνδεση των χρηστών με το προσφερόμενο προϊόν – υπηρεσία.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι ιδιαίτερα σημαντική είναι η διασύνδεση δεδομένων, διαδικασιών και εφαρμογών καθώς αυτή μπορεί να εξυπηρετηθεί από τις τεχνολογίες, τις υποδομές και τις παραγόμενες υπηρεσίες. Η διαδικασία εντοπισμού της πληροφορίας πρέπει να είναι εύκολη και παράλληλα πρέπει η πληροφορία αυτή να είναι ενοποιημένη με άλλες πληροφορίες και να λειτουργεί με όρους συνέργειας. Έτσι λοιπόν πρέπει να υπάρχουν μια σειρά από λίστες διαβάθμισης για πληροφορίες, για χρήστες κ.ο.κ. 

7. Δικτυακοί χρήστες και κοινωνοί του συστήματος
Η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της χρήσης τους, θα πρέπει να επιδιώκεται με αμφίδρομη επικοινωνία και αμφίδρομη συνδρομή. Δηλαδή και οι χρήστες πρέπει και μπορούν να συμβάλλουν σε αυτή την αναβάθμιση. Οι βασικές διασυνδέσεις δικτυακά πρέπει να είναι:

1. με τους ανέργους, 
2. με τις επιχειρήσεις,
3. με τους ενεργούς πληροφοριοδότες και τους δικτυακούς μέντορες,
4. με δομές στήριξης, 
5. με το δημόσιο τομέα

Πρέπει να σημειώσουμε ότι το ΠΗΚΥΑ μπορεί και πρέπει να κάνει και χρήση υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας.

8. Το καθημερινό management του ΠΗΚΥΑ
Τα βασικά θέματα της καθημερινής διαχείρισης του ΠΗΚΥΑ είναι: 
1. οι υπολογιστές και οι τεχνολογικές υποδομές, 
2. τα αρχεία, 
3. οι εισροές πληροφορίας, 
4. οι πηγές και η ανεύρεση νέων πηγών, 
5. οι επισκέπτες και οι χρήστες, 
6. τα παραγόμενα προϊόντα, 
7. οι φορείς και οι εταίροι και τέλος 
8. η περιφερειακή συμμαχία. Καθώς το σύστημα πρέπει να λειτουργεί με διευρυνόμενους κύκλους και με όρους ενεργητικής & ερευνητικής διαφάνειας και ανοικτότητας.


9.Συνεργασία με ΟΤΕ & με πύλες ΚΕΤΑ – ΠΕΣΕ
Είναι φανερό ότι το ΠΗΚΥΑ, θα πρέπει για να αξιοποιήσει όλες τις τεχνολογικές δυνατότητες, να προσεγγίσει φορείς όπως ο ΟΤΕ σαν υποστηρικτικούς στο έργο του για την παροχή των υπηρεσιών του και για μια σχέση πολιτικού αμοιβαίου οφέλους και επίσης να συνεργαστεί με τους δικτυακούς πυλώνες του ΚΕΤΑ – ΠΕΣΕ.


10. Χρονικά στάδια ολοκλήρωσης του ΠΗΚΥΑ

Ας δούμε όμως τώρα, ποια θα πρέπει να είναι η χρονική αλληλουχία των δράσεων του ΠΗΚΥΑ. Ιδιαίτερα σημαντική είναι:

1. η ολοκλήρωση, με κανόνες: 
α) νομικούς, 
β) φορολογικούς 
γ) ασφαλιστικούς, 
i) διαφάνειας και ii) νομιμότητας, της ίδρυσης του ΠΗΚΥΑ,

2. το δεύτερο στάδιο είναι η ολοκληρωμένη συνεργασία του με το εταιρικό σχήμα του «Τελικού Ορίου», και με την περιφερειακή συμμαχία,

3. το τρίτο στάδιο βρίσκεται στην δημιουργία των βάσεων δεδομένων και στην μεταφορά του από άλλους εταίρους ή φορείς καθώς και στην διασύνδεση την δικτυακή,

4. το τέταρτο στάδιο είναι η ολοκλήρωση του δικτυοχώρου του ΠΗΚΥΑ έτσι ώστε

5. να μπορούν να λειτουργούν οι αμφίδρομες σχέσεις και να παρέχονται ολοκληρωμένα προϊόντα και υπηρεσίες στους χρήστες και

6. το έκτο στάδιο είναι η ανάπτυξη κοινωνικών κύκλων συνδρομής στο έργο του ΠΗΚΥΑ έτσι ώστε η αποτελεσματικότητα, η αποδοτικότητα της κοινωνικής επιχείρησης να οδηγηθεί στον καλύτερο βαθμό.

7. Το έβδομο στάδιο είναι η συμμετοχή του ΠΗΚΥΑ σε νέα εταιρικά σχήματα με προοπτικές και δράσεις στο πλαίσιο των περιφερειακών και των τομεακών προγραμμάτων αλλά και με συνέργια με άλλους δράσεις και φορείς.

Το ΠΗΚΥΑ πρέπει να παραμένει: 
1. πάντα ενεργό στην περιφερειακή συμμαχία, 
2. να λειτουργήσει κάποια στιγμή και το ίδιο σαν πιστοποιητικός φορέας κοινωνικής ευθύνης,
3. να προωθήσει συστήματα περιφερειακής, εσωτερικής κοινωνικής ευθύνης γενικά και ειδικά. 

11. Φιλοξενούμενες δραστηριότητες
Μέσα στο ΠΗΚΥΑ μπορούν να φιλοξενούνται και : 
1. οι δικτυακές δράσεις των μεντόρων, όπως και 
2. να γίνονται τηλεδιασκέψεις και συνελεύσεις, που να υποστηρίζουν συλλογικά εγχειρήματα των μεντόρων και των φορέων.

12. Περιεχόμενα και είδη υπηρεσιών και προϊόντων
Ας δούμε τώρα τι μπορεί να περιλαμβάνει το ΠΗΚΥΑ στο πλαίσιο του περιεχομένου των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών. 
1. Τηλε-υπηρεσίες, συμβουλευτικής και 
2. πακέτα τηλε-εκπαίδευσης. 
Τα πακέτα τηλε-εκπαίδευσης θα συμπεριλαμβάνουν το σύνολο των εκπαιδευτικών πακέτων της equalκαι όχι μόνο, 
3. διαρκή πληροφόρηση για προγράμματα κατάρτισης απασχόλησης 
4. Link δικτυακό για περισσότερη πληροφόρηση, 
5. διαρκή ειδησιογραφική παρακολούθηση στο πλαίσιο της περιφερειακής απασχόλησης και 
6. ειδικές μελέτες και έρευνες που θα υποστηρίζουν την παρεχόμενη πληροφόρηση.

Τόσο σε: 
1. τηλεφωνική όσο και σε 
2. δικτυακή βάση, 
ο δικτυακός κόμβος θα πρέπει να είναι λειτουργικός για πλήρη ενημέρωση γύρω από την παροχή των προϊόντων και των υπηρεσιών, καθώς ο επισκέπτης πρέπει να μπορεί να έχει μια συνολική εικόνα και να ελκύεται για την αξιοποίηση των ευκαιριών.


13. Δράσεις
Το ΠΗΚΥΑ μπορεί να οργανώνει:

1. ημέρες ένταξης και επανένταξης ανέργων,

2. να καλύπτει επικοινωνίες και ανταλλαγές δεδομένων και επιδράσεις με άλλα συστήματα υποστήριξης απασχόλησης και

3. να λειτουργεί σαν φορέας νέων συμφωνιών συνεργασίας και στήριξης των δράσεών του επιστημονικής, τεχνικής, διοικητικής.

4. γεωγραφικά εστιασμένες παρεμβάσεις,

5. θεματικά και λειτουργικά.

Στις δραστηριότητες θα συμπεριληφθούν και διοργανώσεις ημερίδων με ειδικές πληθυσμιακές ομάδες, ειδικές επαγγελματικές κατηγορίες και εργασίες.


14. Αρχικά ιδρυτικά μέλη
Καταρχήν, προτείνεται η ίδρυση του ΠΗΚΥΑ από φορείς εμπλεκόμενους γεωγραφικά & θεματικά.

15. Πεδία ομάδες στόχου

Οι παρεμβάσεις αυτές μπορούν να εξειδικεύονται με βάσεις τις ομάδες στόχου: 
1. γυναίκες, 
2. νέους, 
3. μακροχρόνια ανέργους, 
4. παλιννοστούντες, 
5. αθίγγανους, 
6. κατοίκους ορεινών μειονεκτικών περιοχών κ.ο.κ. ή και 
7. μετανάστες,
8. αποφυλακισμένους, 
9. άτομα με ειδικές ανάγκες, 
10. απεξαρτημένους, κ.ο.κ.
11. Άτομα και ομάδες ειδικών προσόντων, εθελοντές κτλ.
12. μειονοτικές ομάδες

16. Εξειδίκευση δράσεων και προϊόντων
Τα προϊόντα, η περιοδική ενημέρωση και οι παρεχόμενες υπηρεσίες μπορούν να εξειδικεύονται:

1. χρονικά και να εστιάζονται σε χρονικά διαστήματα, 
α). μέρες,
β). εβδομάδες απασχόλησης ή 
γ). μήνες,

2. σε ειδικούς κλάδους για την διασύνδεση ανέργων και ανάπτυξη συνεργασίας. Παράλληλα μπορούν να δημιουργούνται και θα δημιουργούνται υλικά ψηφιακά σε cd-rom’s ή dvd’s για την ενημέρωση και την κατάρτιση αλλά και σε: 
1. μαζική και 
2. προσωπική βάση για τους: 
α) ανέργους αλλά και 
β) για τους επιχειρηματίες που θέλουν να ενεργοποιήσουν τις σχέσεις αμοιβαίου οφέλους της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Πιστεύουμε ότι το ΠΗΚΥΑ θα αποτελέσει έναν παράγοντα καινοτόμο και πιλοτικό για την κοινωνική επιχειρηματικότητα στο διαδίκτυο και για την χρήση του κυβερνοχώρου για την ανεύρεση εργασίας, για την διασύνδεση προσφοράς και ζήτησης εργασίας. Έτσι λοιπόν, το ΠΗΚΥΑ, πρέπει και μπορεί να συμμετάσχει σε διάφορες εκθέσεις, ευρύτερα σε συνέδρια, και συλλογικές δράσεις μέσα στο συνολικό cluster της κοινωνικής οικονομίας. 

17. Ένα μέρος των προϊόντων του ΠΗΚΥΑ θα πρέπει να λειτουργεί και στην Αγγλική γλώσσα.
Θα επιδειχθεί η συνεργασία του χώρου του ΠΗΚΥΑ με δικτυοχώρους και με μεγάλη λίστα από e-mailνέων ανθρώπων που λειτουργούν ενεργητικά στο χώρο της κοινωνίας της πληροφορίας και των εταιρειών. 
Μπορούμε εδώ να σημειώσουμε ενδεικτικά δικτυοχώρους αλλά και φορείς με τους οποίους πρέπει να αναδειχθεί δικτυακή αλλά και πολύπλευρη συνεργασία.

18. Φορείς συνεργασίας

Φορείς όπως τα ΚΕΤΑ Στερεάς Ελλάδας, ο ΟΑΑΣΕ, ο ΣΕΒ, τα ευρωπαϊκά γραφεία πληροφόρησης infopoint που υπάρχουν στην περιφέρεια όπως το γραφείο πληροφόρησης της Λαμίας, ο ΟΑΕΔ, η ΓΣΕΕ και το ΙΝΕ – ΓΣΕΕ, οι εμπορικοί σύλλογοι, τα παραρτήματα του ΓΕΣΕΒΕ, οι ενώσεις συνεταιρισμών, τα εργατικά κέντρα, οι ΤΕΔΚ, οι Δήμοι, οι νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, τα επιμελητήρια, ο ΟΟΕΚ, ο ΟΕΓΕΚΑ Δήμητρα τα γραφεία διασύνδεσης των ΤΕΙ, το Δίκτυο Εθελοντικών Οργανώσεων και οι επαγγελματικές και οι επιστημονικές οργανώσεις, τα γραφεία επαγγελματικού προσανατολισμού. Οπωσδήποτε οι ενδιαφερόμενες και οι προσφερόμενες επιχειρήσεις αποτελούν εν δυνάμει συνεργάτες των κοινωνικών επιχειρήσεων και οπωσδήποτε του ΠΗΚΥΑ. Το ΠΗΚΥΑ θα είναι ένα όργανο επίσης για την ενεργοποίηση και την εφαρμογή των τοπικών συμφωνιών απασχόλησης, για την υποστήριξη της εφαρμογής ενώ προβλέπεται να συνεργαστεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τις «τοπικές πρωτοβουλίες απασχόλησης».

Επίσης, μπορεί και πρέπει να συνεργαστεί με τα κέντρα υποδοχής οικονομικών μεταναστών, τους φορείς που θα εμπλέκονται σε τοπικά σύμφωνα ποιότητας και συνεργασίας, σύμφωνα τοπικών ανταλλαγών ακόμη και με τοπικούς συνεταιρισμούς που θα μπορούν να υποστηρίξουν με την δράση τους κοινωνικές συλλογικές επιχειρήσεις, παραγωγικά και εμπορικά. 

19. Πόροι ΠΗΚΥΑ
Γενικότερα το ΠΗΚΥΑ θα μπορούσε να γίνει ένα δίκτυο χωρίς όρια με ανανεούμενες κλίμακες. 
Στο ΠΗΚΥΑ μπορούν να καλυφθούν τα έξοδα από χορηγίες ή από χρησιδάνεια των εταίρων της κοινωνικής επιχείρησης όπως επίσης και από παροχές τρίτων όπως ο ΟΤΕ ή εταιρείες Η/Υ και εταιρείες παροχής υπηρεσιών και τεχνολογίας της κοινωνίας της πληροφορίας. Επίσης τα λειτουργικά έξοδα μπορούν να υποστηριχθούν από χορηγίες κάλυψης κόστους, επικοινωνίας τόσο από ανάλογες υπηρεσίες ή φορείς που παρέχουν δικτυακές υπηρεσίες και τεχνολογίες, όσο επίσης και από επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε κύκλους και δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ή που έχουν επιλέξει να είναι χορηγοί της κοινωνικής επιχείρησης. Ένα μέρος των εξόδων λειτουργίας θα καλυφθεί από εργατοώρες που μπορούν να είναι επαρκείς μέσα από την προσφορά εργατοωρών από τρίτους και συνεργάτες, από πρόσωπα απασχολούμενα από τους εταίρους της κοινωνικής επιχείρησης, από εκπαιδευόμενους σε προγράμματα κατάρτισης Η/Υ και με την συνεργετική αξιοποίηση ειδικών πληροφοριών μέσα από άλλους δικτυοχώρους και φορείς όπως οι δικηγορικοί σύλλογοι, οι οικολογικές οργανώσεις, κ.ο.κ.

Κυρίως η αναλυτική πρόβλεψη πρέπει να εκτιμηθεί ότι συνίσταται σε προσφορά των ιδρυτικών εταίρων. Εδώ πρέπει να συμπεριληφθεί και η απόφαση για την χρήση πόρων μέσα από την equal.

Ένα μέρος ακτινοβολίας και βιωσιμότητας του ΠΗΚΥΑ μπορεί να αναζητηθεί και στην δημιουργική δραστηριότητα της κοινωνικής αυτής επιχείρησης σε ευρύτερες πρωτοβουλίες, όπως π.χ. η πρωτοβουλία για την ίδρυση περιφερειακής ακαδημίας απασχόλησης, επιχειρηματικότητας, κοινωνικής οικονομίας και βιώσιμης ανάπτυξης. Οι δικτυώσεις του ΠΗΚΥΑ, πρέπει να γίνουν επίσης σε διάφορους επιχειρηματικούς κλάδους. 

Κεφάλαιο 29ο
Το Σπίτι του Βουνού
Το Σπίτι του Βουνού ως κοινωνική επιχείρηση, πρέπει να οργανωθεί με πρωτοβουλία του δήμου Καρπενησίου, του ινστιτούτου ορεινής αγροτικής οικονομίας του ΕΘΙΑΓΕ και με την συνδρομή της ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ και της ΑΚΜΕ εκπαιδευτική, ενώ παράλληλα πρέπει να συμπεριλάβει στο αρχικό εταιρικό του σχήμα τους δύο γυναικείους συνεταιρισμούς των τοπικών παραδοσιακών προϊόντων της Ευρυτανίας, την οικολογική ομάδα Καρπενησίου, τον πολιτιστικό σύλλογο Καρπενησίου, την δημοτική επιχείρηση του Δήμου Καρπενησίου, το επιμελητήριο, και πιθανόν και άλλους εταίρους. Αφετηρία μπορεί να είναι μια ημερίδα που θα ευαισθητοποιήσει πιθανώς άλλους ενδιαφερόμενους, αυτούς δηλαδή, που θα διαβλέψουν μέσα σε αυτή την κοινωνική επιχείρηση μια σχέση αμοιβαίου αμφίδρομου οφέλους και που ενδεχόμενα θα ευαισθητοποιηθούν για να γίνουν χορηγοί και συνεργάτες του σχήματος της κοινωνικής επιχείρησης. 

Οι δραστηριότητες αυτές της κοινωνικής επιχείρησης, μπορούν να συμπεριλάβουν την παραγωγή μελετών από πλευράς του Δήμου και των υπηρεσιών του Δήμου όπως επίσης και του ινστιτούτου ορεινής αγροτικής οικονομίας ή ακόμη και του ΤΕΙ Καρπενησίου το οποίο μπορεί να προσκληθεί στην κοινωνική αυτή δραστηριότητα και στην υποστήριξή της, με το παράρτημα του Καρπενησίου, (τμήμα δασοπονίας). Πρέπει επίσης να συμπεριλάβει στην δυναμική της αυτή η κοινωνική επιχείρηση (και στα προϊόντα της), την δραστηριότητα των παραγωγικών μεταποιητικών συνεταιρισμών, έτσι ώστε να συνδεθεί με την αγροτική παραγωγή και να δώσει μια αναπτυξιακή παραδοσιακή ταυτότητα. Η κοινωνική επιχείρηση αυτή μπορεί να είναι ένα σημείο ταυτότητας για την Ευρυτανία και για το Καρπενήσι ειδικότερα. Παράλληλα η κοινωνική επιχείρηση θα συμπεριλάβει τις δραστηριότητες δημοσιότητας που μπορούν να διαμορφώσουν οι ΜΚΟ, πολιτιστικοί και περιβαλλοντικοί φορείς, και τέλος μπορεί να συμπεριλάβει στις δράσεις της την ανάπτυξη άλλων εθελοντικών δράσεων και ομάδων, που θα λειτουργήσουν συνεργατικά, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης μιας ολοκληρωμένης διαχείρισης, ενός οράματος αλλά και μιας αναπτυξιακής πρακτικής, ενός αναπτυξιακού παραδείγματος, για τον κατεξοχήν ορεινό νομό της Ευρυτανίας, εξ’ου και η εναρμόνιση της δράσης της equal με τον τίτλο «Σπίτι του Βουνού». 

Το «Σπίτι του Βουνού», μπορεί να αναπτύξει μεθοδολογικά, εργαλεία που συνδέονται με την παραγωγή τοπικής ποιότητας και συνεργασίας, με την ενίσχυση των τοπικών ανταλλαγών και της ολοκλήρωσης της τοπικής παραγωγής και κατανάλωσης, ενός τοπικού κύκλου παραγωγής και κατανάλωσης, έτσι ώστε να αυξηθεί η τοπική ζήτηση και να αναπτυχθεί η τοπική προσφορά η οποία θα ολοκληρώσει την ταυτότητα της περιοχής αλλά ταυτόχρονα θα αποτελέσει και ένα πόλο έλξης και ανάδειξης, ακτινοβολίας της περιοχής και των προϊόντων της που θα οδηγήσει σε ένα καλύτερο μερίδιο αγοράς. Οι εργαζόμενοι στο πλαίσιο του «Σπιτιού του Βουνού», θα μπορούν να είναι τόσο στο τμήμα των πωλήσεων ώστε οι συνεταιρισμοί να δουλεύουν, να διευρύνουν το δίκτυο τους πωλήσεων και το μερίδιό τους στην αγορά και ταυτόχρονα μπορούν να είναι και στον τομέα της διασύνδεσης προσφοράς και ζήτησης θέσεων εργασίας όπως επίσης και στον τομέα της υποστήριξης ανάπτυξης ποιοτικών εθελοντικών συστημάτωνπου συνδυάζονται με την τοπική ποιότητα και την συνεργασία.

Πιστεύουμε ότι μέσα στο πλαίσιο μιας μελλοντικής δράσης με το «Σπίτι του Βουνού», μπορούν να συνδυαστούν και να συνεργαστούν, η δημιουργία και οι δράσεις ενός καταναλωτικού συνδέσμου – συλλόγου. Η ανάπτυξη εταιρικού συστήματος κοινωνικής ευθύνης θα είναι επίσης μια επικουρική δραστηριότητα μαζί με την διαμόρφωση ενός τοπικού σήματος και στο πλαίσιο της ανάδειξης της κοινωνικής προσφοράς και του πνεύματος της χορηγίας και της βράβευσής της. Το προτεινόμενο νομικό σχήμα σε κάθε περίπτωση είναι η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, που είναι δεν προϋποθέτει χρόνο, δαπάνες και είναι πολύ πιο ευχαιρής η νομική διεκπεραίωση καθώς και ανάπτυξη της μορφής του, η διαχείρισή της και στην διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Κεφάλαιο 30ο 
Η κοινωνική επιχείρηση στη Βοιωτία
Τέλος θα έρθουμε στον τομέα της συνεταιριστικής ή κοινωνικής επιχείρησης στην Βοιωτία όπου αρχικά προβλεπόταν να πάρει τη μορφή ενός συνεταιρισμού που θα αξιοποιούσε έδαφος για παραγωγή βιολογικών προϊόντων και θα αξιοποιούσε επίσης δυνατότητες και πόρους για την δημιουργία υποδομών για την εμπορία και την μεταποίηση των προϊόντων αυτών. 
Αυτή η πιθανότητα παραμένει διαρκής, παράλληλα όμως πιστεύουμε ότι είναι άμεσα ισχυρή η δυνατότητα με την συνεργασία του δήμου Λιβαδειάς της Μητρόπολης και Θηβών Λεβαδείας, του συλλόγου των ΑΜΕΑ και άλλων συλλόγων, η δημιουργία ενός σχήματος για την εναλλακτική διαχείριση των απορριμμάτων, για την ανακύκλωση και την ανάκτηση προϊόντων και υλικών. Στον τομέα της ανάκτησης μπορούμε να δούμε και την ανθρωπιστική δραστηριότητα που μπορεί να ασκηθεί τόσο και από την Μητρόπολη όσο και από το Δήμο Λιβαδειάς, στο θέμα της συγκέντρωσης των ενδυμάτων και της προσφοράς των ενδυμάτων που θα απαξιωνόντουσαν διαφορετικά σαν απορρίμματα για την υποστήριξη των ανέργων, σε όλες αυτές τις κοινωνικές επιχειρηματικές δράσεις.

Σχέδιο δράσης 
Ένα πρώτο κύκλο επαφών με την κοινωνία. Την συντονισμένη επαφή των εταίρων με:

i. άλλους δήμους (πχ παροχή υλικών ανακύκλωσης σε κάποιο σχήμα εταιρίας ανακύκλωσης μεταξύ κάποιου δήμου και μακροχρόνια ανέργων, ή με μοριοδότηση νέων εταιριών μακροχρόνια ανέργων.)

ii. Διευθύνσεις κατώτερης, μέσης, και ανώτερης εκπαίδευσης,

iii. Super Market, μαγαζιά. (πχ παροχή υλικών ανακύκλωσης σε κάποιο σχήμα εταιρίας ανακύκλωσης μεταξύ κάποιου δήμου και μακροχρόνια ανέργων, ή με μοριοδότηση νέων εταιριών μακροχρόνια ανέργων.)

iv. ΤΕΔΚ (πχ παροχή υλικών ανακύκλωσης σε κάποιο σχήμα εταιρίας ανακύκλωσης μεταξύ κάποιου δήμου και μακροχρόνια ανέργων, ή με μοριοδότηση νέων εταιριών μακροχρόνια ανέργων.)

v. Εκκλησία ((πχ παροχή υλικών ανακύκλωσης σε κάποιο σχήμα εταιρίας ανακύκλωσης μεταξύ κάποιου δήμου και μακροχρόνια ανέργων, ή με μοριοδότηση νέων εταιριών μακροχρόνια ανέργων.)

vi. Μ.Μ.Ε (π.χ. παροχή δωρεάν χρόνου ενημέρωσης, σποτ κλπ)

vii. Ξένοι εταίροι. ( εμπειρία, δίκτυ πληροφοριών)

Ένα ενδεικτικού σχήμα δήμου – ανέργων:
i. Ο Δήμος «βάζει» το φορτηγό και διατηρεί βάσει του κεφαλαίου του αυτού ένα ποσοστό στο σχήμα.
ii. Οι εργάτες συμμετέχουν με το έργο τους.
iii. Τα έσοδα του δήμου από το ποσοστό αυτό δίνονται στο «Περιφερειακό Ταμείο Χορηγών & Εθελοντών» σαν μέτρο μακροχρόνιας υποστήριξης των πρότυπων αυτών σχημάτων.

Διαβάστε επίσης:

Ενότητα Α’ – Μελέτη Κοινωνικής Επιχείρησης-Κεφ. 1-5

Ενότητα Α’ – Μελέτη Κοινωνικής Επιχείρησης-Κεφ. 6-10

Ενότητα Β’- Διαδικασίες και βήματα συγκρότησης μιας κοινωνικής επιχείρησης