ΤΑ ΤΡΕΝΑ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΧΘΕΣ ή ΣΤΟ ΑΥΡΙΟ; ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ή ΠΕΡΙΤΤΑ
Α) Η θερμοκρασία της Γης έχει αυξηθεί, από το 1970 μέχρι σήμερα, κατά μέσο όρο 0.6ο C. Η πλέον αρμόδια Παγκόσμια Επιτροπή του ΟΗΕ ( IPCC), από το 2007, προβλέπει ότι η μέση άνοδος της θερμοκρασίας της Γης κατά τον 21ο αιώνα θα κυμανθεί από 1.1 – 6.4ο C. Η υπερθέρμανση αυτή συνδέεται άμεσα με την αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ατμόσφαιρα της Γης. Από τα πιο πάνω στοιχεία προκύπτει το συμπέρασμα ότι υπάρχει μια υπερ-επείγουσα ανάγκη, ώστε να σταθεροποιήσουμε τα επίπεδα του CO2 στη γήινη ατμόσφαιρα.
Άρα στα πλαίσια της Μείωσης των εκπομπών των Αερίων του Θερμοκηπίου πρέπει να φύγουμε από τα συμβατικά αυτοκίνητα και να πάμε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλεως, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, στα ποδήλατα και στο… περπάτημα. Δηλαδή σε ένα συνδυασμό ήπιων μέσων μεταφοράς. Βέβαια οι Κυβερνήσεις αντιστέκονται και θέτουν, αν θέτουν, κάποια όρια του τύπου: Μείωση του CO2 κατά 20% ή κατά 40%, μέχρι το 2020 ή το 2050. Στη στάση τους αυτή υπάρχει αναποφασιστικότητα, συμφεροντολογία και δειλία. Οι επιστήμονες όμως είναι πολύ ξεκάθαροι όταν μιλάνε για μια δραματική περικοπή κατά 80% του CO2, που πρέπει να γίνει μέχρι το 2020, ειδάλλως οι κλιματικές αλλαγές ( και όχι μόνο) θα οξύνονται, με αποτέλεσμα να έχουμε μη αντιστρεπτές καταστάσεις (και καταστάσεις μακράν πάσης ανθρώπινης εμπειρίας). Σε διάφορα μέρη του κόσμου έχουν αρχίσει ήδη να παίρνονται μέτρα κατά του ΙΧ, από κάποιες πρωτοπόρες κυβερνήσεις. Έχουν, δηλαδή, αρχίσει να αναδομούν τα συστήματα μεταφοράς τους (πχ με τρένα υψηλών ταχυτήτων, με αύξηση του φόρου επί της βενζίνης, με ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων, με τραμ, με τον προαστιακό, με πεζοδρομήσεις κλπ), μαζί με τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας(γεωθερμία, αιολική, ηλιακή κλπ) που προωθούν. Και τι θα γίνει, αν αύριο το πετρέλαιο φτάσει τα 200$ /βαρέλι, κάτι που πολλοί το θεωρούν περισσότερο και από βέβαιο; Να γιατί πρέπει να εμμείνουμε στον εκσυγχρονισμό και στην αύξηση των χιλιομέτρων του σιδηροδρόμου. Να γιατί πρέπει τάχιστα να μεταφέρουμε κεφάλαια από τους αυτοκινητόδρομους και τα ΙΧ στα Μ. Μ. Μεταφοράς, στους ποδηλατόδρομους κλπ. Ενώ, αν συνειδητοποιήσουμε ότι το τρένο είναι κάτι το αναγκαίο, που θα υποστηρίξει τη βιωσιμότητα του πολιτισμού μας στα δύσκολα χρόνια που έρχονται, τότε ίσως μπορέσουμε να διεξάγουμε πολύ πιο ενωτικούς, πολύ πιο διεκδικητικούς και πολύ πιο ανυποχώρητους αγώνες. |
Καλαμάτα 31/07/09 Μαστοράκης Γιάννης, μέλος της Οικολογικής Κίνησης Καλαμάτας & της Ένωσης Καταναλωτών Μεσσηνίας. |