1

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ (Β’ Μέρος) ΤΟΥ ΗΛΙΑ ΕΥΘΥΜΙΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΖΗΣΗ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ Ε-65 & Η NATURA ΣΠΕΡΧΕΙΟΥ ΜΑΛΙΑΚΟΥ (του Αλέξανδρου Μπέλεση)

Ο κ. Ηλίας Ευθυμιόπουλος, Πρόεδρος ΔΙΠΕ, δίνει συνέντευξη στον Γιάννη Ζήση στον τηλεοπτικό σταθμό Star Κεντρικής Ελλάδας με θέμα Περιβαλλοντικά ανταποδοτικά για την κατασκευή του Ε-65 και η NATURA Σπερχειού – Μαλιακού. 
Στην Ελλάδα συνήθως στο άκουσμα «ανάπτυξη» σκεφτόμαστε «νέους δρόμους». Στην Ευρώπη έχοντας αποσυνδέσει την ανάπτυξη από την δημιουργία δρόμων έχουν καταφέρει να αξιοποιήσουν τουριστικά μέρη με πολύ μικρότερο συγκριτικά βάρος από αυτό που υπάρχει στην Ελλάδα. Όσον αφορά στην Στερεά Ελλάδα, «οι υποδομές στην γεωργία, ή η δημιουργία υποδομών που θα επέτρεπε τον συνεδριακό τουρισμό, θα άφηνε πραγματικούς πόρους από όλη την Ευρώπη».

Η αξιοποίηση της συνολικής εικόνας της περιοχής του οικοσυστήματος του Σπερχειού ποταμού και του  Μαλιακού κόλπου και της Οίτης, του «βουνού των λουλουδιών», σε συνδυασμό με τα ιαματικά λουτρά και την προβολή του γεγονότος ότι  σε αυτά τα πλούσια σε ιστορία μέρη  ζούσε ο μυθικός Ηρακλής και ο Αχιλλέας, θα μπορούσε να ελκύσει ένα σταθερό ρεύμα τουριστών από όλο τον κόσμο.           

Η χάραξη και η δημιουργία ενός αυτοκινητόδρομου δεν είναι μια απλή υπόθεση. Ένας αυτοκινητόδρομος θα μπορούσε χωρίς καλό προγραμματισμό να χωρίζει ένα χωριό στα δύο ή να κόβει τον δρόμο των αρκούδων  ή να χωρίζει ένα δάσος στα δύο. Τα παραδείγματα δεν είναι αμελητέου περιβαλλοντικού και κατ επέκταση οικονομικού και κοινωνικού κόστους για το κράτος συνολικά και για τους πολίτες του. Έτσι, ο χωρισμός ενός δάσους σε δύο δεν σημαίνει με κανένα τρόπο ότι το άθροισμά των δύο ισοδυναμεί με το αρχικό. Προκύπτει μια περιβαλλοντική επιβάρυνση η οποία λόγω της γενικότερης καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος είναι πλέον υπολογίσιμη. Τα οικοσυστήματα είναι ζωντανοί οργανισμοί μη γραμμικής εξέλιξης και απαιτούνται ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες από εξειδικευμένους επιστήμονες για να υπολογιστεί το περιβαλλοντικό κόστος κάθε ενδεχόμενης ανάπτυξης του έργου και να προκύψουν προτάσεις αντιστάθμισης της ζημιάς.            

Οι περιβαλλοντικές όμως μελέτες στην Ελλάδα, που οφείλουν να γίνονται τόσο για την εξοικονόμηση και διαφύλαξη του στρατηγικού κεφαλαίου της φύσης όσο και για την πρόβλεψη για μια όσο το δυνατόν μειωμένου περιβαλλοντικού αποτυπώματος κατάσταση μετά την ολοκλήρωση του έργου, γίνονται συνήθως για προσχηματικούς λόγους και όχι ουσίας. Οι περιβαλλοντικές μελέτες οφείλουν να αποτιμούν το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κατ επέκταση κόστος και να προτείνουν προτάσεις οι οποίες να αντισταθμίζουν αυτό το κόστος. Επίσης, βασικός συντελεστής σε κάθε περιβαλλοντική μελέτη θα έπρεπε να είναι η «μελέτη τοπίου». Αυτό σημαίνει πχ ότι η καταστροφή μιας δασικής έκτασης πρέπει να αντισταθμιστεί με την δημιουργία μιας νέας. 
         

Το Δ.Ι.Π.Ε και ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ κατόπιν παραγγελίας από το ΥΠΕΧΩΔΕ ανέλαβαν τη σύνταξη περιβαλλοντικής μελέτης για τον Ε-65.

Στα προτεινόμενα μέτρα της μελέτης αυτής περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός ταμείου αντισταθμιστικών μέτρων, με πόρους που θα προκύπτουν από την διάθεση ενός ποσοστού από τον προϋπολογισμό του ίδιου του έργου, της Ε.Ε κλπ. Την αξιοποίηση των ιαματικών Λουτρών  σε συνδυασμό με τον φυσικό, ιστορικό και μυθολογικό πλούτο της περιοχής, την αξιοποίηση της γραμμής του ΟΣΕ που θα καταργηθεί  και που είναι μοναδικού σε επίπεδο Ευρώπης πλούτου, η την ενεργοποίηση της λίμνης Ξυνιάδος για την οποία υπάρχει ήδη μελέτη.

Πατήστε εδώ για να δείτε το Α΄ Μέρος της συνέντευξης με τον κ. Ευθυμιόπουλο Ηλία, θέμα: Πράσινη οικονομία και παγκόσμια Οικονομική κρίση.

27 Απριλίου 2009 

Μπέλεσης Αλέξανδρος,
Μέλος της Μ.Κ.Ο. Σόλων