Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΨΥΧΟΣΥΝΘΕΣΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΛΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ (‘Α Μέρος)
Ψυχοσύνθεση είναι μια συνολική θεώρηση της ανθρώπινης ανάπτυξης που βασίζεται στην ανακάλυψη και την έκφραση του ανώτερου Εγώ. |
Μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1948, το Ινστιτούτο άρχισε πάλι να λειτουργεί στη Φλωρεντία. Θιασώτης αρχικά της ψυχανάλυσης ο διαπίστωσε ότι η ψυχανάλυση δεν έδινε αρκετή προσοχή στις ανώτερες φάσεις της ανθρώπινης προσωπικότητας και ότι για να αναπτυχθεί μια πραγματική συνολική αντίληψη της ανθρώπινης ύπαρξης είναι απαραίτητο να συμπεριληφθούν και οι υπερβατικές διαστάσεις της ανθρώπινης εμπειρίας. Επομένως η ψυχοσύνθεση δίνει έμφαση στη σπουδαιότητα όχι μόνο της ανάλυσης της ψυχής αλλά και της επανασύνθεσης ή επαναενσωμάτωσης των απελευθερουμένων ενεργειών γύρω από ένα ενοποιό κέντρο ενημερότητας και βούλησης. Η σύνθεση της προσωπικότητας οργανώνεται γύρω από το προσωπικό εγώ (προσωπική ταυτότητα). Φυσιολογικά, ομαλά, τείνουμε να ταυτίζουμε τον εαυτό μας με τις διάφορες φάσεις της προσωπικότητας μας (με τη νοημοσύνη μας, με τις συγκινήσεις μας ή με τις «υποπροσωπικότητές μας»). Μόνο όταν αποταυτίσουμε τον εαυτό μας από τα μέρη αυτά της προσωπικότητας μας είναι δυνατόν να αρχίσουμε την εμπειρία με το προσωπικό εγώ, απελευθερωμένοι από τον έλεγχο όλων αυτών των μερών. Στη συνέχεια μπορούμε όχι μόνο να επεκτείνουμε τη συνείδηση μας σε νέες περιοχές της προσωπικότητας μας, αλλά επίσης και να κατευθύνουμε και να ενσωματώνουμε αυτές τις ενέργειες σε περισσότερο αποτελεσματικές και θετικές κατευθύνσεις. Αρχίζοντας από κάτι που είναι σημαντικό για το άτομο, η διαδικασία αυτή μπορεί να συμπεριλάβει την ανάπτυξη και οργάνωση-ενσωμάτωση, της νοημοσύνης, του συναισθήματος και του σώματος, την εναρμόνιση των υπερπροσωπικοτήτων, την εξερεύνηση του ασυνειδήτου και την άσκηση της βούλησης. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για το σκοπό αυτό είναι πολλές και ποικίλες. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της σύνθεσης της προσωπικότητας του, σε ορισμένες δε περιπτώσεις και πριν από αυτή, ο άνθρωπος στρέφει την προσοχή του προς τις διαπροσωπικές-υπερβατικές διαστάσεις. Όπως υπάρχει ένα κατώτερο ασυνείδητο (το βασίλειο των αταβιστικών και βιολογικών ορμών) έτσι υπάρχει και ένα ανώτερο ασυνείδητο ή υπερσυνειδητό απ’ το οποίο προέρχονται τα υψηλότερα κίνητρα: αλτρουιστική αγάπη και θέληση, πνευματικότητα, και η επιθυμία για νόημα και σκοπό στη ζωή. Ο άνθρωπος, υπογραμμίζει ο Assagioli, είναι δυνατόν να υποφέρει όχι μόνο από την απώθηση των βασικών βιολογικών του ορμών, όπως υποστηρίζει ο Freud, αλλά και από την απώθηση των ιδεωδών του. Το 1957 μια ομάδα ψυχιάτρων και ψυχολόγων, μεταξύ των οποίων και ο υποφαινόμενος, ιδρύουν στην Πολιτεία Delaware των Ηνωμένων Πολιτειών το Ίδρυμα Ψυχοσύνθεσης της Αμερικής, (Psychosynthesis Research Foundation), το οποίο είναι μια αφιλοκερδής οργάνωση με τους παρακάτω σκοπούς: Από το 1958, οπότε ο υποφαινόμενος επέστρεψε από την Αμερική, εξακολούθησε τις επαφές του με το Ίδρυμα Ψυχοσύνθεσης των ΗΠΑ και κυκλοφόρησε σε μετάφραση αρκετές από τις εκδόσεις του Ιδρύματος. Τα περισσότερα έντυπα έχουν διατεθεί δωρεάν στους εκπαιδευτικούς της χώρας με τη βοήθεια του Υπουργείου Παιδείας. |
* Ο R. Assagioli γεννήθηκε στη Βενετία της Ιταλίας το 1888. Έλαβε το πτυχίο της ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας και ειδικεύτηκε στη Νευρολογία και την Ψυχιατρική. Συγχρόνως παρακολούθησε ψυχολογικές και φιλοσοφικές σπουδές. Έγινε ενεργό μέλος της ομάδας των νεαρών φιλοσόφων, καλλιτεχνών και ανθρώπων των γραμμάτων, οι οποίοι δημοσίευσαν την επιθεώρηση «Leonardo». Αργότερα ο ίδιος έγινε αρθρογράφος του επιστημονικού περιοδικού «Ψυχή». |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ |
Διαβάστε επίσης: 17 Αυγούστου 2008 |