Creative Commons License
Είναι ελεύθερη: για Διανομή: για αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση στο κοινό του Έργου. Υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις >>>
Ζωή-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Η ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΤΗΣ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

eirini 1Η Ειρήνη είναι ένα ισχυρότατο κέντρο ενδιαφέροντος του ανθρώπου, ταυτόσημο με την ασφάλεια. Σχετικά επιπόλαια ο άνθρωπος την έχει ταυτίσει ολοκληρωτικά με την απουσία στρατιωτικών συγκρούσεων, χωρίς να έχει εμβαθύνει στη φύση και τα αίτιά της, παρακολουθώντας έτσι σαν απλός θεατής και όχι σαν υπεύθυνος και αληθινός συμμέτοχος τα γεγονότα στον κόσμο. Το αποτέλεσμα είναι να προετοιμάζει ακατάπαυστα στους καιρούς της «ειρήνης» την επόμενη πολεμική σύγκρουση. Όμως το ζήτημα της Ειρήνης είναι πολύπλοκο και χρειάζεται μεγαλύτερη προσοχή, ευθύνη και αυτογνωσία, αν θέλει κανείς να σταθεί  απέναντι σε αυτό με επάρκεια και ειλικρίνεια.

Περισσότερα...
 
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑ PDF Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

Book-pen-56Η γλώσσα είναι ένα ιδίωμα του ανθρώπου που τον ξεχωρίζει από τα άλλα βασίλεια. Εννοούμε εδώ τη γλώσσα ως έκφραση εσωτερικών αιτίων και ως γραπτό και προφορικό σύμβολο των εσωτερικών νοημάτων που διευκολύνει την επικοινωνία. Βέβαια, ένα είδος γλώσσας υπό ευρεία έννοια, όπως έχουμε μάθει ώς τώρα, διαθέτουν τα βασίλεια φυτικό και ζωικό ως κώδικα επικοινωνίας μεταξύ των μελών τους, όμως δεν υπάρχει ο Λόγος, εκείνη η νοητική επεξεργασία για την οποία είναι ικανός ο άνθρωπος.

Το πρόβλημα που ανακύπτει εδώ είναι το εξής: Είναι η γλώσσα αίτιο ή επιφαινόμενο; Σύμβολο ή συμβολιζόμενο; Κύριο ή δευτερεύον στοιχείο;

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ: ΣΚΛΑΒΙΑ Ή ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ; (της Ιωάννας Ξύγκη) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Δευτέρα, 19 Δεκέμβριος 2016 16:02

zitima-epilogis 1Το παρακάτω άρθρο έχει ως σκοπό να προβληματίσει γύρω από το αν και κατά πόσο ο σημερινός άνθρωπος  μπορεί να είναι και να αισθάνεται ελεύθερος μέσα στο χείμαρρο των ερεθισμάτων που δέχεται καθημερινά και μεταξύ των οποίων καλείται να επιλέξει.

Με μια πρώτη ματιά στον 21ο αιώνα θα μπορούσε κανείς να πει, πως η ραγδαία εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας έχει εισάγει τον σύγχρονο άνθρωπο στην «επανάσταση» της νέας εποχής.

Περισσότερα...
 
Η ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ - ΤΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ; - Ο ΒΟΥΛΗΤΙΚΟΣ ΜΑΣ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

ti anthropoi theloume na eimaste1Είναι φανερό πλέον ότι ο άνθρωπος που προσδιορίζεται ή, μάλλον, οριοθετείται αποκλειστικά από την εργασία του, από τη σχέση του με το σπίτι του και την οικογένειά του, από τον πλούτο του και από την δημοτικότητά του είναι ένας άνθρωπος τελείως ανεπαρκής για τα νέα παγκόσμια δεδομένα που απαιτούν λύσεις συνεργατικών και ολιστικών προσεγγίσεων.

Με άλλα λόγια ο άνθρωπος θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει τη σχέση του: με το σπίτι του ως χώρο, με τη δέσμευση χρόνου, δράσης και ενδιαφέροντος, με τη δέσμευση με την εργασία, με την οικογένεια, με την κοινωνία του θεάματος, με το χρήμα και τη δημοσιότητα.

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ! (του Νίκου Τσούλια) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Παρασκευή, 16 Σεπτέμβριος 2016 08:07

readΌχι διάβασμα δεν είναι το διάβασμα που συνήθως εννοούμε, ένα ανοιχτό βιβλίο και η περιδιάβασή μας στις γραμμές των σελίδων και ό,τι πάρουμε από τα νοήματα των συγγραφέων. Αυτή είναι η εξωτερική εικόνα που, αν δεν συνυπάρχει με το βαθύ πυρήνα της πνευματικής καλλιέργειας, είναι εικόνα φενακισμένη. Νομίζουμε ότι διαβάζουμε αλλά δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Το διάβασμα είναι ύψιστη τέχνη με πολλά σημεία, άλλα σταθερά και γνωστά στον κόσμο των βιβλιόφιλων και άλλα επινοημένα από τον κάθε αναγνώστη, τα οποία όμως συμβαδίζουν με εκείνα της καθολικής ισχύος.

Περισσότερα...
 
ΠΑΡΑΛΥΣΗ, ΕΝΑΣ ΜΟΝΤΕΡΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ (του Βασίλη Καραποστόλη) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Παρασκευή, 10 Ιούνιος 2016 12:13

kiriko oresΈνα από τα πιο χτυπητά παράδοξα των ημερών μας είναι το ότι, αν και ανασφαλείς, οι άνθρωποι αποφεύγουν να πάρουν τα μέτρα τους. Επικρατεί ένα διάχυτο «μούδιασμα», όλοι το αντιλαμβάνονται, όλοι το νιώθουν. Αλλά η σκέψη τους αποφεύγει να θέτει καθαρά και ανοιχτά το ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν τόσοι κίνδυνοι γύρω και ο απειλούμενος να μην μπορεί και σχεδόν να μη θέλει να γίνει εγρήγορος;

Το ζήτημα όμως δεν προέκυψε πρόσφατα. Οι ρίζες του πάνε βαθιά μες στον χρόνο και όποιος κάνει τον κόπο να δει πού πηγαίνουν θα διαπιστώσει πως φθάνουν εκεί όπου αρχίζει η νέα πίστη, η μοναδική πίστη στους νεότερους χρόνους: η πίστη ότι επιτέλους τα πράγματα «θα δουλεύουν από μόνα τους».

Περισσότερα...
 
ΤΑ ΤΡΙΑ ΑΛΟΓΑ (της Κατερίνας Δ. Χατζοπούλου) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

old aloga freeΕίναι γενικότερη διαπίστωση ότι η καθημερινή επικοινωνία μας δεν είναι πάντα η καλύτερη, πράγμα το οποίο δημιουργεί προβλήματα στις μεταξύ μας σχέσεις. Συχνές είναι οι εντάσεις και οι συγκρούσεις, στις οποίες άλλοτε μπορεί να υπάρχουν βαθύτερα και πραγματικά αίτια, για παράδειγμα αντικρουόμενων συμφερόντων, άλλοτε όμως οι συγκρούσεις αυτές είναι αποτέλεσμα ασυνεννοησίας και λογικών σφαλμάτων που γίνονται ασυναίσθητα. Αν καταφέρναμε να εντοπίσουμε και να ελέγξουμε κάποια από αυτά τα λογικά λάθη που μπορεί να εμφανιστούν στην επικοινωνία, αλλά και την γενικότερη συμπεριφορά, θα περιορίζαμε τις περιπτώσεις των εντάσεων και θα βελτιώναμε έτσι την ποιότητα της επικοινωνίας μας. Στο παρόν άρθρο εξετάζουμε τρία στοιχεία, που τα ονομάζουμε άλογα (χωρίς λογική), τα οποία εμφανίζονται στην νεοελληνική νοοτροπία και τα οποία μολονότι έχουν την ερμηνεία τους και ίσως να είχαν παλαιότερα την χρησιμότητά τους, σήμερα υποβαθμίζουν την ποιότητα της επικοινωνίας μας και επηρεάζουν αρνητικά ακόμη και την πολιτική συμπεριφορά μας.

Περισσότερα...
 
ΧΡ. ΚΑΤΡΟΥΤΣΟΣ: Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΜΑΣ ~ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑΝΕΩΤΕΡΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Τετάρτη, 27 Ιανουάριος 2016 14:37

Karabatis mixani xronouΗ ζωή μας κινείται στην αέναη ταλάντωση ενός εκκρεμούς με ακραίες θέσεις το πριν και το μετά. Ένα πριν που έχει απολέσει την ιστορική μνήμη ή την εκθέτει περιστασιακά ως απολίθωμα, ένα μετά μην έχοντας πού να σταθεί, απεκδυόμενο το όραμα. Σε αυτές τις συνθήκες, ανάμεσα στις κενές νοήματος ακραίες θέσεις, άφευκτα, διαγράφεται το τόξο της ρηχότητος του παρόντος. Ρηχό καθώς, ο χρόνος, ρυθμιστής των πάντων στον μετανεωτερικό πολιτισμό, τελμάτωσε σε ενεστωτικές απαιτήσεις την ατομική ικανοποίηση με επίπλαστες καταναλωτικές ανάγκες αφαιρώντας τον ηδύ φόρτο ερωτημάτων για τις απαρχές του είδους, την ιστορική του διαδρομή και το επέκεινα. 

Περισσότερα...
 
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΛΗ ΣΧΕΣΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΙΣΧΥΟΣ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

dromos-Eirini Yiannis-Zisis cp 650(Μέρος 2ο του άρθρου «Ο Δρόμος για την Ειρήνη»)

1) Η αναγκαιότητα για διάκριση της κλίμακας των συμφερόντων
Η σύγχυση και ταύτιση δικαιοδοσίας και συμφέροντος μέσα από τον φόβο και την αλαζονεία οδηγούν σε μια εμπλοκή χωρίς προηγούμενο. Στην πραγματικότητα η σύγχυση αυτή ανασύστησε τη «Λερναία Ύδρα» της διεθνούς κοινωνίας της ανθρωπότητας. Και το μεγαλύτερο πρόβλημα έχει ξεκινήσει από το γεγονός ότι δεν υπάρχει διάκριση για τις κλίμακες του συμφέροντος που παίρνουν νομιμοποίηση και λειτουργούν σε πλαίσια της δικαιοδοσίας.

Περισσότερα...
 
Ζαν-Μπερτράν Πονταλίς ~ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Παρασκευή, 06 Νοέμβριος 2015 14:26

pontalisΠοτέ δεν σταματάμε να διαβάζουμε, ιδίως εμείς οι κάτοικοι των πόλεων, ακόμα κι αν δεν ανοίγουμε βιβλίο, ακόμα κι αν δεν αγοράζουμε εφημερίδες: ονόματα δρόμων, καταστημάτων, διαφημιστικά πανό, φανάρια στις διασταυρώσεις, σήματα οδικής κυκλοφορίας, κ.λ.π. Καλούμαστε να είμαστε απλώς και μόνον αναγνώστες σημείων. Ο σύγχρονος κόσμος, ο κόσμος των πόλεων, κατοικείται από σημεία στα οποία ανταποκρινόμαστε. Αναστάτωση όποτε αγνοούμε τι σημαίνουν (σ’ ένα ταξίδι στο εξωτερικό, για παράδειγμα) ή όποτε είναι ακαθόριστα κι εξαναγκαζόμαστε να τα ερμηνεύσουμε.

Περισσότερα...
 
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΙΣΧΥΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

themis justice 250(Μέρος 1ο)

Το θεμελιώδες πρόβλημα του κόσμου στην πράξη ήταν πάντοτε ο συνδυασμός της αρχής της δικαιοσύνης με τη δύναμη. Στον δε σύγχρονο κόσμο χρειάζεται πολύ περισσότερη σοφία από κάθε άλλη εποχή, για να πετύχουμε αυτό τον συνδυασμό, επειδή οι συνθήκες ή όροι της κοινωνικής ζωής τοπικά και παγκόσμια είναι πολυπλοκότερες. Δηλαδή, πρέπει να συνδυάσουμε τη δικαιοδοσία με την αγορά και την επικοινωνία, τη δικαιοδοσία με το συμφέρον. Η ένταση που υπάρχει μεταξύ δυνάμεων, συντελεστών, προβλημάτων και συμφερόντων με δεδομένη την πολυπλοκότητά τους απαιτεί τη δημιουργία ενός υποστρώματος αποσυμφόρησης, εκτόνωσης των τριβών και των εκρηκτικών συσσωρεύσεων.

Περισσότερα...
 
ΜΕΤΑΞΩΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ (του Γιάννη Τριάντη) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Δευτέρα, 21 Σεπτέμβριος 2015 09:41

crowd of peopleΤο είχε πει σε μια συνέντευξή του ο αείμνηστος Νίκος Καρούζος: «Μεταξωτοί άνθρωποι». Μιλούσε για κάποιους χωρικούς που είχε συναντήσει στη Λέσβο. Αγράμματοι ήταν, αλλά σοφοί. Και, προπάντων, τρυφεροί με τους άλλους. Απαλοί, χωρίς γωνίες που κόβουν, χωρίς καχυποψία, δίχως έπαρση και επιθετική ειρωνεία που πληγώνει. Μεταξωτοί άνθρωποι …;Μου “μεινε αυτός ο χαρακτηρισμός. Χαράχτηκε μέσα μου. Κι από τότε ένα νέο κριτήριο λειτουργεί στις αξιολογήσεις μου για τους ανθρώπους: η συμπεριφορά και η στάση τους σε «ασήμαντα» πεδία της καθημερινότητας.

Περισσότερα...
 
Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΚΑΙ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

parathyro elia yiannis-zisis-kas11-30Αν οι άνθρωποι νομίζουν ότι η σημερινή παγκόσμια οικονομική κρίση είναι πραγματικά οικονομική, τότε κάνουν λάθος. Πίσω από όλες τις κρίσεις, εκτός από τις φυσικές, αλλά και τότε ακόμη υπό όρους, υπάρχει μία κρίση αξιών.

Η τωρινή οικονομική κρίση δεν έγινε ξαφνικά. Προετοιμαζόταν επί πολλά χρόνια και βοηθήθηκε από όλους, όχι μόνον από τους ισχυρούς. Οι άνθρωποι, βυθισμένοι στην ανάπτυξη και τις προσδοκίες υλικής ευημερίας, δεν παρατήρησαν -και δεν ενδιαφερόντουσαν καν γι’ αυτό- ότι προετοιμαζόταν το οικοδόμημα της ασύδοτης κερδοσκοπίας που οδήγησε τα πράγματα σε αυτή την κατάσταση. Αλλά, και να το ήξεραν, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα το απέτρεπαν, εφόσον από αυτό είχαν να κερδίσουν πρόσκαιρα και υπήρχε η ελπίδα ότι η κρίση θα ξεσπούσε σε άλλη γενιά.

Περισσότερα...
 
ΝΑ ΠΑΙΡΝΕΙΣ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ... (της Μαίρης Κυλάφη) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Παρασκευή, 07 Αύγουστος 2015 13:20

synaisthimata124-612x382Κάθε φορά που κοιτάς τον καθρέφτη, μάθε να κοιτάς στα μάτια τον εαυτό σου. Μην αποφεύγεις αυτό το βλέμμα, είναι το βλέμμα της ευθύνης. Της ευθύνης για αυτό που είσαι, αυτό που έγινες…
Ναι, εσύ έχεις την ευθύνη. Όχι για τη σάρκα σου, αλλά για το βλέμμα των ματιών σου, την καθαρότητά τους, τον τρόπο που κοιτάζεις. «Τα μάτια είναι ο καθρέφτης της ψυχής», πόσο χιλιοειπωμένη φράση! Κι όμως, απόλυτα ορθή. Κατά συνέπεια, η αντανάκλαση των ματιών σου στον καθρέφτη, είναι η πιο χειροπιαστή έκφραση της εικόνας που έχεις για εσένα, για την ψυχή σου…

Περισσότερα...
 
Η ΣΚΕΨΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΞΗ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

kaset yiannis-zisis 450 17-40Είναι φανερό ότι τα πάντα γύρω μας, τουλάχιστον τα ανθρωπογενή, είναι αποτέλεσμα της σκέψης μας. Ανάλογα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του στοχαστή (νοητική ικανότητα, συγκέντρωση, επίμονη, κλπ) και με την αγωγιμότητα του εκφραστικού μηχανισμού (νοητικού, ψυχολογικού, υλικοσωματικου) μεσολαβεί ένας χρόνος έκφρασης και υλοποίησης μιας ιδέας σε πράξη. Οι έννοιες  στο χώρο των ιδεών μόνο μέσω της σκέψης μπορούν να γίνουν αντιληπτές και μέσω της λογικής να μορφοποιηθούν νοητικά και να βρουν τρόπο έκφρασης. Μια έννοια ή μια θεωρία βρίσκει εφαρμογή έτσι, με  τη σκέψη να είναι εκφραστής μιας δημιουργικής  έννοιας. "Όσον αφορά στην εξελιξιμότητα των εννοιών, θα πρέπει να πούμε ότι οι έννοιες είναι η δική μας αντίληψη για τις ιδέες και γι’ αυτό πρέπει κατ’ ανάγκην να είναι μεταβλητές, δηλαδή διευρυνόμενες κατά περιεχόμενο, και να παρακολουθούν τη μετεξέλιξη της ατομικής και συλλογικής συνείδησης".(1)

Περισσότερα...
 
Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ (της Δήμητρας Σφενδόνη-Μέντζου) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Παρασκευή, 05 Ιούνιος 2015 07:20

filosofia-koinonia1Θα ξεκινήσω λέγοντας, ότι η φιλοσοφία αποτελεί μια πνευματική δραστηριότητα που έχει έναν καθαρά θεωρητικό χαρακτήρα, ταυτόχρονα όμως συνδέεται στενά με το πεδίο της ανθρώπινης πράξης.

[i] Για τον λόγο ακριβώς αυτό ενδιαφέρει, όχι μόνον τον φιλόσοφο, ή τον σπουδαστή της φιλοσοφίας, αλλά και τον απλό, καθημερινό άνθρωπο που θέλει να συμμετέχει στα κοινά ως συνειδητοποιημένος πολίτης. Κατά συνέπεια, υπάρχει μία ιδιαίτερα ουσιαστική σχέση που συνδέει τη φιλοσοφία, τόσο με την Παιδεία όσο και με την Κοινωνία.

Περισσότερα...
 
ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

thinking 300(Μέρος 2ο του άρθρου «Η ανάγκη για σκέψη και η ευθύνη της σκέψης»)

Κατά περίεργο τρόπο, αυτή η ιδιοτέλεια του να μην ασχολείται κανείς με το πεδίο  των εννοιών κάνει τον άνθρωπο παθητικό, αν και στην πράξη μπορεί να φαίνεται εξαιρετικά ενεργητικός αλλά παρορμώμενος από επιθυμίες και ένστικτα, αγνοώντας τη φύση  των σκοπών του. Το αποτέλεσμα αυτής της άρνησης μεταξύ άλλων είναι:
1) Να αναμένει από άλλους που είναι κοινωνικά πιο δραστήριοι, π.χ. τους πολιτικούς (και όχι μόνον), να αποφασίζουν γι’ αυτόν, χωρίς ο ίδιος να ασχολείται με τα θέματα που τον αφορούν και ενώ την ίδια στιγμή δεν τους εμπιστεύεται, πράγμα που είναι μία κραυγαλέα αντίφαση. Ο περίφημος, λοιπόν,  «αυτοπροσδιορισμός» για τον οποίο τόσο επαίρεται ο σύγχρονος άνθρωπος δεν είναι αληθινός.

Περισσότερα...
 
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ (του Dieter Duhm) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Δευτέρα, 27 Απρίλιος 2015 10:02

Aerial shot of the village TameraΜια μόνιμη και συνεχής πολιτισμική εργασία απαιτεί το χτίσιμο δυνατών, υποστηρικτικών και ανθρώπινα λειτουργικών κοινοτήτων. Κάθε προσπάθεια που δεν το παίρνει αυτό υπόψη της, δεν είναι μια σοβαρή προσπάθεια. Πάρα πολλά εγχειρήματα των αριστερών και εναλλακτικών κινημάτων έχουν διαλυθεί λόγω των εσωτερικών δυσκολιών, γι αυτό δεν μπορούμε να αμελήσουμε αυτό το σημείο. Μια στέρεη κοινότητα δεν γίνεται από μόνη της. Μαζί της βρίσκονται και τα ανθρώπινα προβλήματα: οι κρυφές ή ανοιχτές συγκρούσεις εξουσίας, οι ανταγωνισμοί για αναγνώριση, εξουσία και αγάπη, οι κοχλάζουσες επιθετικότητες και ο επίμονος βάλτος της ανεκπλήρωτης σεξουαλικότητας, της ζήλιας, των φόβων εγκατάλειψης κλπ.

Περισσότερα...
 
Η ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

thought Filos 450(Μέρος 1ο)
Όσο περνάει ο καιρός και βαθαίνει η κρίση, τοπική και παγκόσμια, γίνεται ολοένα και πιο φανερό το ότι δεν πρόκειται να λυθεί κανένα πρόβλημα του κόσμου, αν ο άνθρωπος δεν αποφασίσει να σταθεί με συνέπεια και ένταση στο πεδίο των εννοιών. Η ευθύνη του είναι ατομική και δεν μπορεί να κρυφτεί πίσω από τις συλλογικές ευθύνες ή τις ευθύνες των πολιτικών και μάλιστα η συνειδητοποίηση αυτής της ευθύνης δεν μπορεί να αναβληθεί λόγω του επείγοντος των συνθηκών. 
Πρέπει γίνει κατανοητό ότι οι έννοιες δεν είναι άχρηστη θεωρία αλλά η αντίληψη του ανθρώπου για την πραγματικότητα. Αυτή η πραγματικότητα περιλαμβάνει όλη τη ζωή, τον προσδιορισμό του εαυτού, τις ανάγκες, τους σκοπούς, τις επιθυμίες, τις πεποιθήσεις και τις σχέσεις του ανθρώπου, τα οποία είναι αλληλένδετα, μεταβαλλόμενα μέσα στον χρόνο, συχνά αλληλοσυγκρουόμενα και τα οποία προσπαθεί να καταλάβει, να συσχετίσει και να κατευθύνει.

Περισσότερα...
 
ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ ΣΗΜΕΡΑ (του Γιώργου Σταματόπουλου) Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα
Παρασκευή, 10 Απρίλιος 2015 07:45

omirosΌσοι, σήμερα, εξακολουθούν να γράφουν ποίηση ή ασχολούνται παθιασμένα με κάθε είδος λόγου και τέχνης είναι -νομίζω- οι μόνοι που αμφισβητούν τη μετάλλαξη που επιφέρει στον άνθρωπο μια θεωρούμενη ακατανίκητη εξουσία· οι ίδιοι (ή η τέχνη τους) είναι και αυτοί που αντιστέκονται σε κάθε είδους εξουσία, κυρίως σ’ αυτή που κυριαρχεί στις καθημερινές κοινωνικές σχέσεις. Οι υπόλοιποι, φιλελεύθεροι και αριστεροί, απλώς κοκορευόμαστε ότι ο δυτικός πολιτισμός έχει επιτύχει τη νομική και κοινωνική κατοχύρωση της ισότητας και έχει διακηρύξει πανηγυρικά τα οικουμενικά δικαιώματα. Μπα; Γιατί, τότε, συνεχίζονται οι πόλεμοι και οι καταστροφές που αυτοί επιφέρουν; Γιατί δεν επικρατούν η εμπιστοσύνη και η φιλία στις καθημερινές μας συναναστροφές, παρά η καχυποψία, το μίσος και η έχθρα;

Περισσότερα...
 
ΕΙΡΗΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ 21o ΑΙΩΝΑ Εκτύπωση E-mail
Ζώη-Συνείδηση-Καθημερινότητα

41Ο πολιτισμός κρίνεται σε δύο επίπεδα: στο ατομικό και στο συλλογικό. Στο ατομικό κρίνεται από τις προσαρμογές αβλάβειας που μπορεί να κάνει ο άνθρωπος απέναντι στον εαυτό του, στη φύση και στους άλλους, προσαρμογές μεγιστοποίησης της αβλάβειας, θετικής δημιουργίας, ανάδειξης της ταυτότητάς του με τρόπο εποικοδομητικό και δυναμικό, αξιακό χωρίς σφετερισμό και χωρίς υποκρισία. Εκείνες οι προσαρμογές που θα πρέπει να μετρήσουν πάρα πολύ αξιολογικά για τις βασικές επιλογές του 21ου αιώνα σχετίζονται με το συλλογικό επίπεδο. Η μάχη του πολιτισμού και της βαρβαρότητας είναι η κορυφαία μάχη που συνεχίζεται ακόμη σε όλους τους αιώνες του πολιτισμού.

Στην κορυφαία αυτή μάχη αυτή η διάσταση του πολιτισμού έχει δυο στοιχεία σαν αξιώσεις:

Περισσότερα...
 
Περισσότερα Άρθρα...
« ΈναρξηΠροηγούμενο123ΕπόμενοΤέλος »

Σελίδα 1 από 3

Social Media

Photo Gallery

Διαφήμιση
Σόλων, για τη Σύνθεση και τον Οικολογικό Πολιτισμό - Copyright © 1990-2012 - Επικοινωνία