Creative Commons License
Είναι ελεύθερη: για Διανομή: για αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση στο κοινό του Έργου. Υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις >>>
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα
Η ΗΘΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΦΟΥΚΙΟΥ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

confuciusΟ Κομφούκιος (551-479 π.X.) ήταν Κινέζος σοφός και εισηγήθηκε δικό του φιλοσοφικο-ηθικο-κοινωνικό σύοτημα, τον κομφουκιανισμό. Το όνομα του αποτελεί εκλατινισμένη εκδοχή του Κουνγκ φου τζου, που σημαίνει ο δάσκαλος Κουνγκ. Καταγόταν από ευγενή οικογένεια και έμεινε ορφανός σε μικρή ηλικία και μεγάλωσε μέσα σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες.

Αν και αυτοδίδακτος, κατόρθωσε να γίνει ο πιο μορφωμένος άνθρωπος του τόπου του. Στη νεότητα του ακολούθησε διάφορα επαγγέλματα, όπως φύλακας σε σιταποθήκη και επόπτης σε ποίμνιο, τα οποία, λόγω των συγκρούσεων του με τους προϊσταμένους του, δεν άσκησε επί μεγάλο χρονικό διάστημα. Από νωρίς, επίσης, άρχισε να διδάσκει και έδειξε ενδιαφέρον για την πολιτική. O τρόπος της διδασκαλίας του βασιζόταν στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή· «αν», έλεγε χαρακτηριστικά, «όταν δείχνω μία πλευρά του θέματος, ο μαθητής δεν μπορεί να υπολογίσει τις άλλες τρεις μόνος του, δεν συνεχίζω».

Περισσότερα...
 
ΔΙΑΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

kas 4-6 yiannis zisisΣυχνά, αρνούμαστε να ασχοληθούμε με κάποια θέματα επειδή τα θεωρούμε εκτός εποχής ή αναχρονιστικά, παρά το γεγονός ότι αυτά μπορεί να έχουν μεγάλη διάχυση στον πολιτισμό. Απαξιώνουμε, δηλαδή, να ασχοληθούμε με τους πυρήνες του αναχρονισμού, είτε επειδή αυτοί έχουν διάχυση σε ένα φονταμενταλιστικό πεδίο είτε σε μαζικό πεδίο. Η άρνησή μας, όμως, αυτή να ασχοληθούμε με τους αδρανειακούς και προβληματικούς πυρήνες αναχρονισμού έχει ως συνέπεια  αυτοί να συσσωρεύονται ως προβλήματα που εμποδίζουν την πρόοδο, την εξέλιξη και την ομαλότητα και, τελικά, καλούμαστε να τα αντιμετωπίσουμε μέσω κρίσεων και αδιεξόδων. Ένα τέτοιο θέμα είναι και η αναθεώρηση της θεολογίας υπό ανθρωπιστικούς, εξελικτικούς, διαθρησκευτικούς και διαπολιτισμικούς όρους.

Περισσότερα...
 
Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΩΣ (του Στέργιου Ν. Σάκκου) Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα
Δευτέρα, 20 Ιούλιος 2015 13:22

Apocalypse 424px-P46Σ' όλα τα βιβλία της Αγίας Γραφής, κατά κύριο δε λόγο στα προφητικά, απαντούν συμβολικές εκφράσεις, οι οποίες χαρακτηρίζουν επίσης και τα αποκαλυπτικά κείμενα. Η αφθονία συμβολικών εκφράσεων στα προφητικά βιβλία οφείλεται στο γεγονός ότι οι προφήτες συχνά λαμβάνουν από τον Θεό προφητείες με τη μορφή συμβολικών παραστάσεων (βλ. Ζαχ. 1,7-6,15· Δαν. 7-8) και μερικές φορές καταφεύγουν οι ίδιοι στη χρήση συμβόλων, διότι δεν μπορούν να εκφράσουν τα οράματά τους με τη γλώσσα της εποχής τους. Ευλόγα, λοιπόν, στην Αποκάλυψη του Ιωάννου, ένα σαφώς προφητικό βιβλίο, κυριαρχεί η συμβολική χρήση εκφράσεων, προσώπων, χρωμάτων, αριθμών και παραστάσεων. Είναι, μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ήδη στον πρώτο στίχο του βιβλίου ο ιερός συγγραφέας δηλώνει σχετικά με το περιεχόμενό του ότι ο Θεός «εσήμανεν αποστείλας διά του αγγέλου αυτού τω δούλω αυτού» (Απ. 1,1). Αποκάλυψε ο Θεός στον Ιωάννη «α εισι και α μέλλει γίνεσθαι μετά ταύτα» (Απ. 1,19) με οράσεις οι οποίες περιείχαν σήμανση, δηλαδή συμβολικές εικόνες.

Περισσότερα...
 
OIKOΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα


christnature_
Φωτό:MKO Σόλων

Στην Παλαιά Διαθήκη στην αρχή της Γένεσης συναντάμε το γνωστό εδάφιο που μόλις ο Θεός έχει δημιουργήσει τον άνθρωπο και του δίνει την ευλογία του λέγοντας: «Να αυξάνεσθε και να πολλαπλασιαζόσαστε, να γεμίσετε την γη και να την κατακτήσετε εξ ολοκλήρου, να εξουσιάζετε τα πουλιά του ουρανού και όλα τα ζώα και όλη την γη και όλα τα ερπετά που σέρνονται στην γη. Και είπε ο Θεός: να, σας έδωσα κάθε φυτό που έχει σπόρο για σπορά και βρίσκεται επάνω στην γη και κάθε δέντρο που έχει καρπούς με σπόρους να είναι η τροφή σας» (1).
Η Παλαιά Διαθήκη δεν είναι ένα τυχαίο κείμενο, είναι ένα κεντρικό θρησκευτικό κείμενο για τους Εβραίους και για τους Χριστιανούς, που την δέχονται ως Θεϊκό Νόμο, δηλαδή τον αλάνθαστο λόγο του Θεού, αλλά και για τους Μουσουλμάνους οι οποίοι αναγνωρίζουν ιερότητα σε αυτό και δέχονται ως προφήτες όλους τους μεγάλους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης.

Περισσότερα...
 
ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΓΝΩΣΙΟΛΟΓΙΑ (του Γιώργου Μαντζαρίδη) Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα
Παρασκευή, 12 Δεκέμβριος 2014 09:55

cosmic moon sun templeΗ ορθόδοξη χριστιανική θεολογία διακρίνει πάντοτε δύο είδη γνώσεως: την κοσμική και την θεία. Η κοσμική γνώση κινείται στο επίπεδο του κτιστού και αδυνατεί να προσεγγίσει το άκτιστο, το θείο. Η θεία γνώση αναφέρεται στο επίπεδο του ακτίστου, δηλαδή του θείου, και αποκαλύπτει στον κόσμο τον κατά Θεόν σκοπό του.

Η κοσμική επιστήμη έχει εμπειρικό χαρακτήρα. Αντικειμενοποιεί τον κόσμο και επιδιώκει παντού και πάντοτε την αντικειμενικότητα. Μολονότι στηρίζεται στο υποκείμενο και πραγματοποιεί τα άλματά της με προσωπικές εμπνεύσεις, αποφεύγει την υποκειμενικότητα.

Περισσότερα...
 
C.S.LEWIS: ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα
Δευτέρα, 03 Νοέμβριος 2014 11:57

cs lewisΣτις ομιλίες μου μέχρι τώρα είπα πολλά για την προσευχή. Και τώρα, πριν συνεχίσω με το κύριο θέμα μου, θα ήθελα να ασχοληθώ με τη δυσκολία που μερικοί άνθρωποι έχουν στο να καταλάβουν την όλη ιδέα της προσευχής.
 
«Μπορώ να πιστέψω στο Θεό, αλλά αυτό που δεν μπορώ να χωνέψω είναι η ιδέα, ότι ο Θεός προσέχει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους που ταυτόχρονα, την ίδια στιγμή, απευθύνονται σ᾿ αυτόν». Ανακαλύπτω ότι πολλοί άνθρωποι έχουν την απορία αυτή! Το πρώτο πράγμα που πρέπει να παρατηρήσουμε είναι ότι η ουσία, το κεντρικό σημείο της απορίας αυτής, βρίσκεται στις λέξεις «την ίδια στιγμή».

Περισσότερα...
 
ΔΙΚΑΙΪΚΗ ΚΑΙ ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Adam_and_Eve_before_God_after_their_sinΔικαιϊκή και οντολογική αντίληψη στις Θρησκείες της Βίβλου: μερικές σκέψεις για το προπατορικό αμάρτημα

1. Ως προπατορικό αμάρτημα ορίζουν οι θρησκείες του Χριστιανισμού και του Ιουδαϊσμού, το λάθος των αρχικών ανθρώπων δηλαδή του Αδάμ και της Εύας, να φάνε από τον καρπό του Δέντρου της Γνώσης, αν και αυτό ήταν απαγορευμένο απ’ ευθείας από τον Θεό.

Το λάθος αυτό, που κόστισε στους πρωτοπλάστους την αποβολή από τον Παράδεισο, με κάποιον μηχανισμό που δεν είναι καθόλου αυτονόητος, μεταβιβάζεται σε όλους τους απογόνους αυτών των αρχικών ανθρώπων, επομένως σε ολόκληρη την σημερινή ανθρωπότητα, ανεξαρτήτως προαιρέσεως και προσπάθειας ενός εκάστου.

Περισσότερα...
 
ΠΑΤΗΡ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΦΑΡΟΣ: ΝΑΙ, ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Φιλόθεος Φάρος: αντιμετωπίζουμε το σύμπτωμα και όχι την αιτίαΝαι, επαναστάτησε ο Χριστός. Κι αν κάνει ένας άνθρωπος όλα όσα είπε, θα επαναστατήσει κιόλας. Αλλά, τώρα, τι κάνει; Επαναστατώντας, θεωρεί πάντα, πως για ότι γίνεται στη ζωή του ευθύνεται κάποιος άλλος έξω από αυτόν! [...] Αυτή είναι η μεγάλη κοινωνική παθολογία της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας [...]
Η στάση του μέσου Έλληνα, τα τελευταία χρόνια, ήταν τι θα εξασφαλίσει ο καθένας για τον εαυτούλη του. Τον άλλον δεν τον υπολόγιζε ποτέ. Και δεν είχε καταλάβει, ότι η ζωή είναι μια ενότητα, ότι αν ο διπλανός σου δεν είναι καλά, αργά ή γρήγορα, δεν θα ‘σαι καλά κι εσύ [...]

Περισσότερα...
 
ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΓΙΑ... ΑΘΕΟΥΣ (του Γκράχαμ Λόουτον) Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Aλαιν ντε Μποτόν - Αθεϊσμός 2.0Μπορούν οι άθεοι να «δανειστούν» τα καλά των θρησκειών, υιοθετώντας κάποιες θρησκευτικές παραδόσεις;
Στο καινούργιο βιβλίο του, «Religion for Atheists, A non-believers guide to the uses of religion», ο Αλέν ντε Μποτόν προτείνει μια διαφορετική προσέγγιση της θρησκείας απ’ όσους, όπως και ο ίδιος, δηλώνουν ότι δεν πιστεύουν στον Θεό.

Κηρύσσοντας μάλιστα και ένα νέο κίνημα, τον Αθεϊσμό 2.0 όπως τον ονομάζει, ο συγγραφέας θεωρεί ότι η απορριπτική στάση του «παραδοσιακού» αθεϊσμού απέναντι σε καθετί το θρησκευτικό είναι όχι μόνο στενόμυαλη αλλά και καταστρεπτική, αφού στερεί από τους μη πιστούς πλείστα και πλούσια οφέλη που έχει να τους προσφέρει μια κοσμική θεώρηση των θρησκευτικών παραδόσεων. Αυτήν ακριβώς συμβουλεύει να υιοθετήσουν.

Περισσότερα...
 
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΠΡΩΤΟΓΟΝΙΣΜΟΣ (του Χρήστου Γιανναρά) Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

crucifixionΤώρα που ο πασχαλινός λαογραφικός οίστρος των ΜΜΕ έχει καταλαγιάσει, θα μπορούσε ίσως να τεθεί διακριτικά το ερώτημα: Ποια είναι τα όρια ανάμεσα στο φολκλορικό στοιχείο και στον θρησκευτικό πρωτογονισμό;
Κι αν ο θρησκευτικός πρωτογονισμός «πουλάει» ως τηλεοπτικό θέαμα, πρέπει οπωσδήποτε να εξωραΐζεται, να νομιμοποιείται και να εδραιώνεται σαν πολύτιμο λαογραφικό δεδομένο, σαν αυταξία «παράδοσης»;

Περισσότερα...
 
Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΝΥΧΤΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ, του Roberto Assagioli Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

JuanCruzretrat_S.J.cross_common_200
Άγιος Ιωάννης του Σταυρού
Φωτό: wikimedia

Όταν η διαδικασία της μεταμόρφωσης φτάσει στο αποκορύφωμά της, στο τελικό και αποφασιστικό της στάδιο, σημαδεύεται κατά διαστήματα από μια περίοδο έντονης οδύνης και εσώτερης συσκότισης, που ονομάστηκε από τους Χριστιανούς μυστικιστές «η σκοτεινή νύχτα της ψυχής». Το νοητικό άγχος και η έντονη κατάθλιψη που τη συνοδεύουν έχουν μεγάλη ομοιότητα με τα συμπτώματα της νοητικής ασθένειας την οποία οι ψυχίατροι ονομάζουν «καταθλιπτική ψύχωση» ή «μελαγχολία».
Tα συμπτώματα αυτά είναι: μια συγκινησιακή κατάσταση απόγνωσης μια έντονη αίσθηση αναξιότητας, μια συστηματική αυτοϋποτίμηση και αυτοκατηγορία η εντύπωση της περιπλάνησης μέσα σε μια κόλαση, η οποία γίνεται περιστασιακά τόσο ζωηρή ώστε να προκαλεί την ψευδαίσθηση της αμετάκλητης καταδίκης, μια οξεία και οδυνηρή αίσθηση διανοητικής αδυναμίας, μια απώλεια της θέλησης, της δύναμης και του αυτοελέγχου, μια συνεχής αναποφασιστικότητα και μια ανικανότητα και αποστροφή για δράση.
Περισσότερα...
 
ΥΠΕΡΑΝΩ ΟΛΩΝ Ή ΠΟΣΟ ΑΘΩΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΚΕΨΕΙΣ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Dual_Octahedron_common_220
Φωτό: wikimedia

Ο Γιόχαν Γκότλιμπ Φίχτε (1762- 1814), μαθητής του Κάντ,  αναμφίβολα ήταν ένας σοβαρός φιλόσοφος, για τον οποίο θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν ένας από τους πρώτους - μπορεί και ο πρώτος - που άνοιξε τον δρόμο της φιλοσοφίας προς την ψυχανάλυση εισάγοντας τον δυισμό του «εγώ και του μη εγώ», του εαυτού και του μη εαυτού. Υπό αυτή την έννοια υπήρξε ο προπομπός του Σίγκμουντ Φρόιντ και του Άλφρεντ Άντλερ.
Ο Φίχτε πέραν των άλλων ήταν ένας τίμιος στοχαστής. Προσλαμβάνοντας τα ιστορικά ερεθίσματα της εποχής του[1], προσπάθησε να διαμορφώσει μια θεμελιώδη μεγάλη ιδέα για το Γερμανικό Έθνος[2], απέναντι στη στρατηγική ή στρατιωτική διαπερατότητα του Γερμανικού χώρου από τους Ναπολεόντειους ή τους άλλους στρατούς και το πράγματι πολύπαθο των Γερμανικών εδαφών.
Περισσότερα...
 
ΤΟ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα


Φωτό:Wikipedia

      Στα ανθρώπινα χαρακτηριστικά λειτούργησε συνήθως ένας εξελικτικός δυισμός.
        Ο δυισμός αυτός μπορεί να αναγνωριστεί ως εξής: ενώ απ’ την μία υπάρχει η ζωική, η ανταγωνιστική, η υλιστική και η χωριστική προσαρμογή, από την άλλη λειτουργεί η υπερβατικοποίηση ως αναφορά στην ολότητα.
        Την τελευταία τη βλέπουμε πολλές φορές σε παλαιές θρησκείες, βάρβαρα απαιτητική πχ με την έννοια της ανθρωποθυσίας ως αντίτιμο της κυριαρχίας του ανθρώπου πάνω στην φύση, δηλαδή ως ενός εξισορροπητικού παράγοντα ή ως ανθρωπολογικού ισοζυγίου.

Περισσότερα...
 
ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΣΕ ΘΕΟ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

          Παράλληλα με την επικοινωνιακή εκστρατεία που γίνεται με τα λεωφορεία στο Λονδίνο, περί μη ύπαρξης του Θεού και συνεπώς περί της ύπαρξης του δικαιώματος στην απόλαυση της ζωής, στο μοτίβο του ωφελιμισμού και της λογικής του ότι ο Θεός είναι ο υπεύθυνος για τα δεινά της ανθρωπότητας εμείς θέλουμε να πούμε ότι κανείς απ’ ότι φαίνεται δεν πιστεύει στον Θεό και ότι κάπου αλλού βρίσκεται η ευθύνη για αυτά τα δεινά. Θα μπορούσε να πει κανείς, ψάχνοντας για το πρόβλημα μεταξύ των οπαδών της επιθυμίας και των οπαδών του ορθού λόγου, για την τάξη, για την επίτευξη της ομορφιάς στην ζωή και στις σχέσεις, ότι το ανθρώπινο είδος όλο και πιο βαθιά δείχνει να μην πιστεύει στον Θεό και θα πούμε ακριβώς τι εννοούμε.

Περισσότερα...
 
ΑΓΙΟΙ Ή ΑΓΡΙΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΟΙ ΤΟΠΟΙ; Οδοντοστοιχία ή μασέλα αντί οδόντος Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Φωτό: Βικιπαίδεια

        Όπως το καθ’ ημάς Βατοπαίδι μας αποκάλυψε τη βέβηλη ή τη διεφθαρμένη σχέση του με τον κόσμο. Έτσι μπορούμε να πούμε ότι και τα τελευταία γεγονότα στη Γάζα όπως και μια μεγάλη σειρά γεγονότων στην παγκόσμια ιστορία μας αποκαλύπτουν πως η Παλαιστινιακή γη, παρόλη την παρουσία σημαντικών Πνευματικών όντων σε αυτήν σε διάφορα ιστορικά στάδια, παραμένει ένας καταραμένος τόπος. Σπάνια μπορεί να βρει κανείς τόσο καταραμένους τόπους ή τόσο μικρό τόπο συνυφασμένο με τόση καταστροφή, βία, αδικία, απανθρωπιά, μίσος, πείσμα και χωριστικότητα ανθρώπινη.

Περισσότερα...
 
Α. ΒΙΩΣΙΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα
Μια πρόκληση ώστε οι θρησκείες και οι άνθρωποι να υπηρετήσουν την ανάγκη

Η Βιώσιμη Θρησκευτικότητα πρέπει να εκτιμηθεί ως μια θρησκευτικότητα που υπάρχει σε διαφορετικό βαθμό μέσα σε κάθε θρησκευτική πεποίθηση, σε κάθε πίστη προς το Θεό, σε κάθε πίστη για την πνευματική ύπαρξη του ανθρώπου και του κόσμου. Αν αυτή η πίστη είναι εφαρμόσιμη, τότε έχει υπαρξιακές και μακροχρόνια βιώσιμες ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες. Αυτή η πίστη μπορεί να είναι συνεργός σημαντικής πολιτισμικής δημιουργίας και σημαντικής  πνευματικής μεταρσίωσης.

Περισσότερα...
 
Β. ΒΙΩΣΙΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ --- Σειρά Θρησκεία, Άνθρωπος, Πνεύμα Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Μια πρόκληση ώστε οι θρησκείες και οι άνθρωποι να υπηρετήσουν την ανάγκη

Η Ψυχολογική Διάσταση της Βιώσιμης Θρησκευτικότητας
Η επόμενη διάσταση της βιώσιμης θρησκευτικότητας είναι η ψυχολογική. Η ψυχολογική διάσταση κατανοεί τη συμμετοχή όλων των κέντρων ψυχολογικής ανάπτυξης, περιλαμβανομένου και του κέντρου της σεξουαλικότητας στη δημιουργία ενός ψυχολογικού, ενός συνειδιασιακού περισσεύματος, το οποίο συγκεφαλαιώνεται στη θρησκευτικότητα και την πίστη σε ένα περίσσευμα που λειτουργεί σαν ακρογωνιαίος λίθος στην ψυχολογική οικονομία του ανθρώπου και της κοινωνίας.

Περισσότερα...
 
Γ. ΒΙΩΣΙΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ --- Σειρά Θρησκεία, Άνθρωπος, Πνεύμα Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Φωτό: wikipedia

Μια πρόκληση ώστε οι θρησκείες και οι άνθρωποι να υπηρετήσουν την ανάγκη
Η Αναγνώριση των Νόμων της Εξέλιξης δίπλα στην παρηγοριά της Μυθικότητας
Η νέα θρησκευτικότητα, δεν πρέπει μέσα από αυτή τη διαδικασία νοητικοποίησης να οδηγηθεί σε μια νέα νοησιαρχία και να χάσει την παρηγοριά της παραδοσιακότητας, της μυθικότητας και του ευχαριστιακού τελετουργικού. 
Ίσως η θρησκεία θα πρέπει να ανοιχτεί σε μια συντεταγμένη λογική αναγέννησης γιατί ας μη ξεχνάμε ότι πέρα από τη θρησκευτικότητα του προσώπου, που πραγματώνεται στην πίστη και την ελευθερία του στην αυτοπραγμάτωσή του, πρέπει να υπάρχει και μια συλλογικότητα που λειτουργεί σαν μητρικό περιβάλλον για αυτή την ελευθερία, μια συλλογικότητα που είναι εκκλησιαστική με την αρχαιοελληνική αλλά και με την πατερική έννοια του όρου.

Περισσότερα...
 
Δ. ΒΙΩΣΙΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ --- Σειρά Θρησκεία, Άνθρωπος, Πνεύμα Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα


Απόστολοι: Πέτρος και Παύλος
Φωτό: Wikipedia

Μια πρόκληση ώστε οι θρησκείες και οι άνθρωποι να υπηρετήσουν την ανάγκη
O κόσμος των εννοιών, η επικοινωνία και η θρησκευτικότητα
Η επικοινωνία στον κόσμο της έννοιας μέσα σε κάθε θρησκεία και μεταξύ των θρησκειών και της θρησκείας προς την επιστήμη, την τέχνη, τη φιλοσοφία και γενικότερα τη διανόηση και την παιδεία, έχει μεγάλη χρησιμότητα για την ανάδειξη της βιωσιμότητας των θρησκειών και της θρησκευτικότητας. Αυτή η βιωσιμότητα  σημαίνει ένα γίγνεσθαι, συνεννόηση,  σύγκλιση,  καινοτομία και ανανέωση, σημαίνει όλα αυτά. Αυτή η επικοινωνία στον κόσμο της έννοιας, είναι τελείως αναγκαία και νόμιμη για να μην οδηγηθούμε σε πυρήνες παραλογισμού που μπορούν να λειτουργήσουν καθαρά εμπρηστικά και τελικά να πραγματώσουν ως παραφορά βίας και φανατισμού την κόλαση.

Περισσότερα...
 
Ε. ΒΙΩΣΙΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ --- Σειρά Θρησκεία, Άνθρωπος, Πνεύμα Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Η έκσταση του Αποστόλου Παύλου / Φωτό: Wikipedia

Μια πρόκληση ώστε οι θρησκείες και οι άνθρωποι να υπηρετήσουν την ανάγκη
Σημεία αποτυχίας των θρησκειών

Η πραγματική αποτυχία της θρησκείας εκδηλώθηκε σε δυο τομείς:
 1.στην αποτυχία της να καλλιεργήσει έναν πολιτισμό που να θεραπεύσει την οικονομία από τον εγωκεντρισμό και την αγοραία ανταγωνιστικότητα και καταναλωτικότητα και
 2.στην αποτυχία της να θεραπεύσει τη νοητική υπανάπτυξη. 
Έτσι λοιπόν, σχηματίστηκε ένα πραξιακό και ένα νοητικό έλλειμμα παρά την υπερβολική διόγκωση της δογματικής και συμβολικής εκκλησιαστικής μορφής και τελετουργίας. Αυτό έχει οδηγήσει σε μια ανισορροπία που μπορεί να μετατρέψει τη θρησκεία σε παράγοντα εχθρικό για τη βιωσιμότητα της ανθρωπότητας και την ψυχολογική ισορροπία του ανθρώπου.

Περισσότερα...
 
ΣΤ. ΒΙΩΣΙΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ --- Σειρά Θρησκεία, Άνθρωπος, Πνεύμα PDF Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Ο Άγιος Παύλος κυρήσσει στην Αθήνα
Φωτό: προέλευση Wikipedia

Μια πρόκληση ώστε οι θρησκείες και οι άνθρωποι να υπηρετήσουν την ανάγκη
Τα κριτήρια μιας βιώσιμης αποδοχής απέναντι στην πίστη
Ποια πρέπει να είναι τα κριτήρια μιας βιώσιμης αποδοχής απέναντι στην πίστη. 
1. Πρωταρχικά δεν πρέπει να είναι ο τόπος ή ο χρόνος γέννησης. Δυστυχώς η επικοινωνία με θρησκευτική κουλτούρα είναι ένα ζήτημα δεσμευμένο σε χρόνο και τόπο και δεν εξαιρούμαστε από αυτό. Αυτό υποδηλώνει έναν υλισμό και έναν περιορισμό του πνεύματος.
 2. Το επόμενο δεν πρέπει να είναι η μαζικότητα μιας πεποίθησης, ή μιας κουλτούρας. Η μαζικότητα δεν ήταν τεκμήριο ορθότητας.

Περισσότερα...
 
Ζ. ΒΙΩΣΙΜΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

El-Greco

Μια πρόκληση ώστε οι θρησκείες και οι άνθρωποι να υπηρετήσουν την ανάγκη
Ο Μυστικός Δείπνος, η Ανάσταση και η βιώσιμη θρησκευτικότητα
Το πυρ τον καταναλίσκον μας απελευθερώνει από την αλλοτρίωσή μας, και το πυρ το εξώτερον είναι η αλλοτρίωσή μας – για αυτό είναι και εξώτερον.

Εμείς είμαστε οι τροφοδότες αυτού του πυρός μέσα στην καθημερινότητά μας, την οποία  καθιστούμε αβίωτη, καθώς κενώνουμε την προσωπικότητά μας από τις δυνάμεις της ευτυχίας, κυνηγώντας φαντάσματα ευημερίας σε δρόμους απληστίας, θεωρώντας ανεπαρκές οτιδήποτε έχουμε και διεκδικώντας το άπειρο, όντας ανίκανοι να υπηρετήσουμε –ζητώντας μόνο να υπηρετηθούμε.

Περισσότερα...
 
Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ PDF Εκτύπωση E-mail
Θρησκεία Άνθρωπος Πνεύμα

Οι θρησκείες σήμερα δε μπορούν να αποδεσμεύσουν ανθρώπινες δυνάμεις. Λειτουργούν σαν μια στατικοποίηση και θα λέγαμε και σαν μια οπισθοδρόμηση των ανθρωπίνων δυνάμεων. Δεν έρχονται να απελευθερώσουν νέες ηθικές δυνάμεις και τον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου.

Περισσότερα...
 


Social Media

Photo Gallery

Διαφήμιση
Σόλων, για τη Σύνθεση και τον Οικολογικό Πολιτισμό - Copyright © 1990-2012 - Επικοινωνία