Creative Commons License
Είναι ελεύθερη: για Διανομή: για αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση στο κοινό του Έργου. Υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις >>>
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ PDF Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία

      Στην εξέλιξη της ανθρωπότητας μέσα στον 21ο αιώνα θα λέγαμε ότι το μείζον ζήτημα πέραν και εκείνου της πράσινης πολιτικής και της πράσινης οικονομίας είναι ο μετασχηματισμός, η πολιτιστική μετουσίωση προς ένα πράσινο πολιτισμό. Έναν πολιτισμό ο οποίος θα αντλήσει ανθρωπογνωσία μέσα από την ανθρωπολογική θεώρηση του παρελθόντος, μέσα από την εξέλιξη του ανθρώπου σε σχέση με το φυσικό περιβάλλον και με το ίδιο το περιβάλλον και όπου θα ενδιαφερθεί βαθύτερα για τις σχέσεις πολιτισμού, οικολογίας και ανθρωπολογίας και θα αναδείξει μια νέα κοσμοθεώρηση. 

Περισσότερα...
 
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία

H ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΩΣ ΒΑΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΙΣΤΙΚΗ,
ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΛΑΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ


Dokimio_Periv_theor_kas-29-71_aplo

Το δοκίμιοΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΩΣ ΒΑΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΛΙΣΤΙΚΗ, ΣΥΝΘΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΛΑΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ”αναφέρεται στην ανάγκη να υπάρξουν Νέες Επιστήμες, με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Η αποξένωση των γνώσεων από τη ζωή του επιστήμονα -η αλλοτρίωση της χρήσης τους μέσα στο κοινωνικό σύνολο από την αλλοτρίωση των ανθρώπων και τα  οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα και η ανεπάρκεια της γνώσης για τον σύγχρονο κόσμο, όλα αυτά- μας αναγκάζουν στη διατύπωση της πρότασης για την ανάπτυξη εκείνων των Νέων Επιστημών που θα γεφυρώσουν την αποξένωση των τεχνολογιών από το ψυχικό βάθος της ζωής και του ανθρώπινου Είναι.

Το δοκίμιο θα δημοσιευτεί σταδιακά. Με την παρούσα σειρά δημοσιεύσεων πιστεύουμε πως συμβάλουμε στον διάλογο για την αναζήτηση ενός βιώσιμου πολιτισμού με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον.
Κείμενο: Γιάννης Ζήσης, συγγραφέας

_________________________________________

 
ΟΙΚΟ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ (του Αρτέμη Αθανασάκη) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Τετάρτη, 02 Νοέμβριος 2016 14:32

oikoperivallonΤι είναι, πώς λειτουργεί και τι επιδιώκει

1. Η Οικο-Περιβαλλοντική Ψυχολογία (Ο.Π.Ψ.) εμφανίστηκε για πρώτη φορά, ως γνωστική περιοχή το 1968 με τις συναφείς διεπιστημονικές και πολυεπιστημονικές της όψεις, στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Ψυχολογίας του City University της Νέας Υόρκης. Από τότε και μέχρι σήμερα έχει γνωρίσει σημαντική εξέλιξη, παρόλο που η σύντομη επιστημονική της ιστορία δεν θεωρείται ακόμη αρκετή για να προσδιορίσει επακριβώς τις θεωρίες, τις μεθόδους και τις επιδιώξεις της.

Περισσότερα...
 
ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΔΕΝΔΡΑ: ΕΝΑΣ ΣΤΕΝΟΣ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Παρασκευή, 21 Οκτώβριος 2016 14:36

anthropoi-dentra 1Τα δένδρα θεωρήθηκαν ιερές οντότητες σε διάφορους πολιτισμούς κατά την διάρκεια της ιστορίας του ανθρώπου στη γη. Η λατρεία του δένδρου με τον ένα τρόπο ή τον άλλο από τον προϊστορικό άνθρωπο υπήρξε παγκόσμια και καταγράφηκε σε κάθε γωνιά του πλανήτη μας.

Τα δένδρα μιλούν στην ψυχή των ανθρώπων

Δεν είναι παράξενο που τα δένδρα αιχμαλώτισαν την ανθρώπινη φαντασία από την απαρχή του κόσμου. Η δύναμη του ριζώματος τους βαθειά στη γη αποτέλεσε την απαρχή στην έμπνευση. Ο κορμός και τα κλαδιά αποτελούν ένα θαύμα της φύσης που αντέχει στο χρόνο, ιδιαίτερα εξαιτίας της ικανότητας τους να αντιμετωπίζουν, όταν οι συνθήκες το επιβάλουν, τον άνεμο με την ευλυγισία τους.

Περισσότερα...
 
ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Τρίτη, 06 Σεπτέμβριος 2016 17:06

keep-learning1. Θα έχεις σώμα.

Μπορεί να σου αρέσει ή να το απεχθάνεσαι, ωστόσο θα είναι δικό σου για όλη την περίοδο της ζωής σου.

2. Θα πάρεις μαθήματα.

Είσαι γραμμένος σε μια υποχρεωτικής και πλήρους φοίτησης σχολή που λέγεται Ζωή. Κάθε μέρα στη σχολή αυτή έχεις την ευκαιρία να πάρεις διάφορα μαθήματα. Τα μαθήματα μπορεί να σου αρέσουν ή να τα θεωρείς άχρηστα και ηλίθια.

Περισσότερα...
 
ΒΑΘΙΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ & ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ (της Αλέξας Τσερώνη) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Πέμπτη, 04 Αύγουστος 2016 13:29

green homes 520Οι εγγενείς ηθικές αξίες στη Βαθιά Οικολογία και τη θεωρία της Βιώσιμης Ανάπτυξης

Αρχικά-εισαγωγικά είναι σημαντικό να δούμε πού διαφέρει η παραδοσιακή από την οικολογική ηθική. Η παραδοσιακή ηθική είναι ανθρωποκεντρική. Ο άνθρωπος ως σκοπός αναγνωρίζει στα άλλα όντα σχετική μόνο αξία, ανάλογα με τη χρησιμότητα που έχουν γι’αυτόν. Δεοντολογικά, με την οικολογική ηθική αναγνωρίζεται εγγενής, απόλυτη αξία στο περιβάλλον και τα άλλα όντα εκτός από τον άνθρωπο. Για παράδειγμα το να σκοτώνει ο άνθρωπος ζώα από χόμπυ ή για σπορ  όντας  μόνο μια μικρή ομάδα στο φυσικό γίγνεσθαι, είναι ανήθικο, εφόσον και άνθρωπος και ζώο αντλούν την αξία τους από τη βιοτική κοινότητα και η επίγνωση δε στοιχειοθετεί ηθική πράξη.

Περισσότερα...
 
OΙΚΟΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ & ΤΑ ΚΟΙΝΑ (του Nίκου Aναστασόπουλου) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Δευτέρα, 11 Ιούλιος 2016 14:40

community-free 520Μέσα σε μία λέξη που λόγω έρευνας έχω σε καθημερινή χρήση εδώ και πολλά χρόνια, τη λέξη «οικοκοινότητες» εμπεριέχονται οι λέξεις «κοινότητες», «κοινό» και βέβαια η λέξη «οίκος».[1] Νομίζω ότι αυτό δεν είναι τυχαίο. Το γεγονός ότι μέσα από μία λέξη προκύπτει μία ευκαιρία αναστοχασμού τους συνδέεται με θεμελιώδεις λειτουργίες της γλώσσας. Ορμώμενος λοιπόν από μία τέτοια αλχημιστική κατάτμηση του –σχετικά- νέου όρου «οικοκοινότητες» βρήκα μία αφορμή για να καταπιαστώ με τις έννοιες «κοινό», «κοινότητα» και «οικοκοινότητα», επίκαιρες και οι τρεις, όπως και πολιτικά φορτισμένες. Αποφάσισα να επιχειρήσω μία παράλληλη προσέγγιση που αποτελεί το περιεχόμενο ενός σχετικού βιβλίου που ετοιμάζω. Από μόνη της η κάθε μία από αυτές τις έννοιες αποτελεί θέμα παθιασμένων συζητήσεων, αναζητήσεων και έρευνας.

Περισσότερα...
 
Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΤΟΥ ΣΟΦΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ (του Γελωτοποιού) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Παρασκευή, 04 Μάρτιος 2016 10:01

soldier-silhouette jpgΟ σοφός άνθρωπος, ο homo sapiens sapiens, είναι το μόνο επιζών είδος από την εξελικτική του ομάδα. Κι αυτό είναι ασυνήθιστο.

Τα ζώα των περισσοτέρων ειδών έχουν επιζώντα ξαδέλφια, είδη με στενή συγγένεια. Το λιοντάρι αναφέρεται ως Panthera leo. Το Panthera δείχνει το γένος, το leo δείχνει το είδος. Υπάρχουν τρία ξαδέλφια στο γένος Panthera. Η τίγρη (Panthera tigris), ο ιαγουάρος (Panthera onca) και η λεοπάρδαλη (Panthera pardus).

Περισσότερα...
 
Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (του Δημήτρη Α. Δημητριάδη) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Πέμπτη, 18 Φεβρουάριος 2016 14:19

sygkrousi perivallon 2«Τη γη δεν την κληρονομήσαμε, την έχουμε δανειστεί απ’ τα παιδιά μας».

Υπάρχει κάτι παρανοϊκό στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε τη γη. Βρισκόμαστε στη μεγαλύτερη σύγκρουση της ιστορίας μας, στη σύγκρουση με το περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα, οι απεριόριστες δυνατότητες της βιομηχανικής εποχής μας και οι καταναλωτικές μας συνήθειες περιόρισαν κατά τρόπο αμείλικτο την ανοχή του οικοσυστήματος, ώστε να τοποθετείται χρονικά το αδιέξοδο μεταξύ της δικής μας και της γενιάς των παιδιών μας. Ο πολιτισμός μας στρέφεται εναντίον του ίδιου του μέλλοντός του. Κι είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι η συμπεριφορά μας αυτή δεν επιβάλλεται από κάποια αδήριτη ανάγκη. Μας παρασύρει η καθημερινότητα που δρα καταλυτικά, μας παραπλανά η αδράνεια σ’ έναν τρόπο ζωής που δεν είμαστε σε θέση να ελέγξουμε.

Περισσότερα...
 
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟ ΚΑΤΑΛΟΝΙΑΣ (του Κώστα Νικολάου) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Παρασκευή, 12 Φεβρουάριος 2016 16:34

cooperativa logoCICverdΟ Ολοκληρωμένος Συνεταιρισμός Καταλονίας (Cooperativa Integral Catalana) αποτελεί ένα πρωτότυπο συνεργατικό εγχείρημα σε παγκόσμια κλίμακα και συνίσταται σε μια μεταβατική πρωτοβουλία για τον κοινωνικό μετασχηματισμό από τα κάτω, διαμέσου της αυτοδιαχείρισης, αυτοοργάνωσης και δικτύωσης.
Αναφέρουν ότι τον ονομάζουν συνεταιρισμό, γιατί είναι ένα έργο που εφαρμόζει την οικονομική και πολιτική αυτοδιαχείριση με την ισότιμη συμμετοχή όλων των μελών του. Επίσης, επειδή έχει την ίδια νομική μορφή.
Ολοκληρωμένο, γιατί συγκεντρώνει όλα τα βασικά στοιχεία μιας οικονομίας, όπως παραγωγή, κατανάλωση, χρηματοδότηση και τοπικό νόμισμα. Και ταυτόχρονα, επειδή θέλει να εντάξει όλους τους τομείς δραστηριότητας, που είναι αναγκαίοι για την επιβίωση: τροφή, στέγαση, υγεία, εκπαίδευση, ενέργεια, μεταφορές κλπ.
Καταλονίας, γιατί είναι οργανωμένος και λειτουργεί κυρίως στο εδαφικό πεδίο της Καταλονίας.
Όπως δηλώνουν οι ίδιοι: «Χτίζουμε συνεταιρισμούς, που είναι η πιο προσαρμόσιμη νομική οντότητα που υπάρχει και ταυτόχρονα η πιο συνεπής με τους στόχους μας».

Περισσότερα...
 
H ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία

oiti 4-68 solon.org.grΗ διάχυση της περιβαλλοντικής ηθικής στον πολιτισμό είναι ένα ζητούμενο της ενσωμάτωσης της ηθικής, της νοοτροπίας και της συμπεριφοράς. Αυτή η διάχυση συμβαίνει στο πλαίσιο που προαναφέραμε ως «κανόνας και συγκίνηση», μέσα από την ευαισθησία και μέσα από τη θέσμιση.
Ένα μέρος της περιβαλλοντικής ηθικής έχει κεφαλοποιηθεί στους θεσμούς, στην ηθική του πολιτισμού, στον πολιτισμό το νομικό, τον πολιτικό και τον επικοινωνιακό για το περιβάλλον. Ένα άλλο μέρος της ηθικής λειτουργεί ως ένας παράγοντας συ­γκίνησης και ευαισθησίας και υποδηλώνει την ανάπτυξη της συ­νειδητότητας καθώς προέρχεται πρωτογενώς από την ατομική συνείδηση και από τη μαζική ευαισθησία.

Περισσότερα...
 
Ο ΚΟΙΝΟΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΙΘΑΓΕΝΩΝ ΛΑΩΝ (του Γιώργου Κολέμπα) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία

HupaΣτις 7 Σεπτεμβρίου του 2007 στον ΟΗΕ ψηφίσθηκε η «Διακήρυξη των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ιθαγενών λαών», όπου επιβεβαιώνεται ότι οι ιθαγενείς λαοί είναι ισότιμοι με τους υπόλοιπους λαούς και ότι θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητές τους και η συνεισφορά τους στον πλούτο του ανθρώπινου πολιτισμού και κουλτούρας, που είναι κοινή κληρονομιά για την ανθρωπότητα.
Στη διακήρυξη γίνεται με επίσημο τρόπο αποδεκτό ότι οι ιθαγενείς λαοί έχουν υποστεί διακρίσεις λόγω της αποικιοκρατίας, της αρπαγής της γης και των περιοχών τους, της λεηλασίας των φυσικών τους πόρων. Σαν συνέπεια αυτής της αποδοχής,  δίνεται έμφαση στο δικαίωμά τους να οργανώνουν τη ζωή τους σύμφωνα με τον πολιτισμό τους, τις πνευματικές παραδόσεις, την ιστορία τους και τις αντιλήψεις που έχουν για την ίδια τη ζωή, καθώς και ιδιαίτερα στα δικαιώματά τους στις περιοχές τους για τη γη και τους φυσικούς τοπικούς πόρους.

Περισσότερα...
 
Η ΑΠΟΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΗ Ή ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ; Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Τρίτη, 06 Οκτώβριος 2015 09:17

apoanaptiksi 1Η νοητική στάση που προάγει τη αποανάπτυξη είναι δυσκολοχώνευτη από αρκετούς προσκολλημένους στο φθαρμένο κλισέ «δεξιά-αριστερά». Ίσως γιατί προσπαθούν να την ερμηνεύσουν με τα εργαλεία της νεωτερικότητας, με θεωρητικά μοντέλα και νοητικές κατηγορίες που «αρχειοθετούν» ορισμένα δομικά στοιχεία της στην ετικετοποιημένη διάσταση «πρo-νεωτερικό/αντιδραστικό» ενώ άλλα σε εκείνη του «προοδευτισμού», λίγο στο πεδίο του ατομισμού και λίγο σε εκείνο του κοινωνικού συνόλου.

Περισσότερα...
 
Η ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΗ ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΧΩΡΩΝ (του Γιώργου Καλλή) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Τετάρτη, 05 Αύγουστος 2015 13:55

dimosios xoros 1 Σήμερα που η αντίληψη της Ελληνικής κυβέρνησης περί ανάπτυξης συνίσταται στην πώληση δημόσιας γης, όπως το Ελληνικό σε Σαουδάραβες, στην ενοικίαση παραλιών και δασών ή την είσοδο εκεί με εισιτήριο, είναι καλό να θυμόμαστε τα παραδείγματα του Λονδίνου ή της Βαρκελώνης. Και να αντλούμε ελπίδα από το γεγονός ότι η κοινή ευημερία ούτε δύσκολη είναι, ούτε ακριβή. Απλά απαιτεί ένα σοβαρό δημόσιο μηχανισμό ο οποίος να κάνει αυτό για το οποίο υποτίθεται ότι υπάρχει. Να επενδύει δηλαδή στο δημόσιο και το κοινό, να τα προστατεύει και να τα συντηρεί. Όχι να αποποιείται των ευθυνών του νοικιάζοντας και ξεπουλώντας. Ένα κράτος το οποίο δεν μπορεί να διατηρήσει τα πάρκα, τις παιδικές χαρές ή τις παραλίες του, ελεύθερες για τους πολίτες του, δεν είναι κράτος. 

Περισσότερα...
 
Η ΔΙΑΝΟΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία

5268148761 1e77abe2e4 m«Το ζήτημα δεν είναι να γίνουμε ο κυβερνήτης, αλλά ο συγκυ­βερνήτης της Γης», Έντγκαρ Μορέν

Ένα κρίσιμο σημείο -όπως κυρίως το αναγνωρίζουν οι Βουδιστές, όχι όμως μόνο αυτοί- βρίσκεται στο γεγονός ότι ο «αναπτυξιακός» παραλογισμός στη ζωή μας εδράζεται σε μια μεγάλη απώθηση, στην απώθηση του φόβου του Θανάτου που επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει τον κόσμο, ως οχυρό αθανασίας της πλάνης του εγώ. Η πρώτη απάντηση σ’ αυτό βρίσκεται στη διδαχή της απόσπασης από την επιθυμία και τα είδωλά της και στην υπερβατικότητα του Εαυτού και του κόσμου μέσα από την αποδοχή των ορίων της επιβίωσης. Από την αρχαιότητα όλες οι θρησκείες, παρά τις ειδωλικές και σωματοκεντρικές παγιδεύσεις τους μετέφεραν αυτό το μήνυμα μαζί με μια διάσταση οικουμενικότητας. Χαρακτηριστική είναι για παράδειγμα η συμβολική εναρμόνιση περιβάλλοντος ζωής και θανάτου που επιχειρούσε η αρχαία Αιγυπτιακή Θρησκεία με την λατρεία του Νείλου και με την Βίβλο των Νεκρών.

Περισσότερα...
 
Η ΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ~Δομή στο χώρο και διάπλαση του ανθρώπινου χαρακτήρα στην προνεωτερική εποχή~ (του Χρήστου Κατρούτσου) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Πέμπτη, 07 Μάιος 2015 09:08

kopsidis kamaresΑν ο ήλιος μπαίνει μες στο σπίτι, μπαίνει λίγο και μες στην ψυχή σου. Λε Κορμπυζιέ (1887-1965, Γαλλοελβετός αρχιτέκτονας)

Κοιτάζουμε ένα κτίσμα και συχνά, ανακαλούμε μνήμες του παρελθόντος ή έχουμε μια πρόγευση του μέλλοντος. Ζούμε και διαμορφώνουμε σχέσεις μέσα του, ακόμη και με το ίδιο. Στα κτίσματα του ανθρώπου αισθητοποιείται η σχέση του με τον χρόνο και τον συνάνθρωπο. Άλλοτε, ανιχνεύουμε στα κτιστά αποτυπώματα τη μάχη για την προστασία της ζωής ενάντια στη φθορά και στο εφήμερο, κάποιες φορές, τη συμφιλίωση με το χρόνο, συνθέτοντας μορφές σε έργα που καταργούν τη διάκριση ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, έργα διαχρονικά.

Περισσότερα...
 
ΕΣΣΣΕ: ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΙΕΡΟ ΑΠΟ ΕΝΑ ΔΕΝΤΡΟ Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Τετάρτη, 29 Απρίλιος 2015 07:54

dentro iero“Για μένα τα δέντρα υπήρξαν πάντα οι πιο διεισδυτικοί ιεροκήρυκες. Τα σέβομαι όταν ζουν σε οικογένειες και φυλές, σε δάση και άλση. Και ακόμη περισσότερο τα σέβομαι όταν στέκονται μόνα τους. Είναι σαν τα μοναχικά άτομα. Όχι σαν τους ερημίτες που έχουν αποσυρθεί μακριά για να κρύψουν κάποια αδυναμία τους, αλλά σαν τα υπέροχα μοναχικά άτομα, όπως ήταν ο Μπετόβεν και ο Νίτσε. Στα ψηλά κλαδιά τους θροΐζει ο κόσμος, ενώ οι ρίζες τους αναπαύονται στο άπειρο. Όμως δεν χάνουν τον εαυτό τους, παλεύουν με όλη τους τη δύναμη για ένα και μόνο πράγμα: να εκπληρώσουν τις ανάγκες τους σύμφωνα με τους δικούς τους νόμους, να δημιουργήσουν το δικό τους σχηματισμό, να εκπροσωπήσουν τους εαυτούς τους. 

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΝΕΟ EASTERNLIN-PARADOX* (του Λευτέρη Τενεκίδη) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Τετάρτη, 18 Μάρτιος 2015 10:14

manipulation-ideas Είναι καιρός να ξεφύγουμε από τις συλλογικές ψευδαισθήσεις, που τόσο καλά μας βύθισε σε αυτές, το όνειρο της εποχής πριν την κρίση του 2008. Η κρίση πάντα υπήρχε και μάλιστα σε κάθε επίπεδο, πέραν της αριθμητικής οικονομίας, μα ο τρόπος ζωής μας αδυνατούσε να την βγάλει στην φόρα. Χρειάστηκε ο οικονομισμός και η αυταρχικότητα της μέσης λύσης, πέρα των άκρων δηλαδή, του ύστατου νεοφιλελευθερισμού για να μας δείξει πως ο μαρασμός μας, δεν είναι μονό ισολογιστικά λάθη, μα κάτι παραπάνω. Ο άνθρωπος πεθαίνει, μαζί του οι αξίες , η γνώση, τα αισθήματά του, το περιβάλλον, η σκέψη, όλο αυτό που θα μπορούσαμε να ορίσουμε ως ζωή.

Περισσότερα...
 
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ Η "ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ" Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Παρασκευή, 16 Ιανουάριος 2015 15:42

mousiki pagkosmia glossaΝέα μελέτη αποδεικνύει ότι επιδρά το ίδιο σε ανθρώπους διαφορετικών πολιτισμών
Τον 19ο αιώνα μια μεγάλη μορφή της αμερικανικής λογοτεχνίας ο Χένρι Γουόντσγουρθ Λονγκφέλοου είχε αποκαλέσει τη μουσική «παγκόσμια γλώσσα της ανθρωπότητας». Μια νέα έρευνα έρχεται να δείξει πως η μουσική έχει μια καθολική επίδραση στους ανθρώπους, η οποία ξεπερνά τα σύνορα και τις διαφορετικές κουλτούρες. Καναδοί και Γερμανοί επιστήμονες συνέκριναν τις αντιδράσεις μιας απομονωμένης φυλής Πυγμαίων του Κογκό με τις αντιδράσεις των μοντέρνων κατοίκων του Μόντρεαλ στα ίδια μουσικά ακούσματα και συμπέραναν ότι, σε σημαντικό βαθμό, οι άνθρωποι αντιδρούν συναισθηματικά με παρόμοιους τρόπους σε αυτό που ακούνε.

Περισσότερα...
 
Η ΒΙΟΣΦΑΙΡΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ! (του Γιώργου Κολέμπα) Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία
Πέμπτη, 16 Οκτώβριος 2014 14:14

viosfaira-antikapitalistikiΗ πραχτική και οι πολιτικές παρεμβάσεις των κομμάτων και των οργανώσεων της αριστεράς-συμπεριλαμβανομένου και του ελευθεριακού και αντιεξουσιαστικού χώρου- μέχρι τώρα, είχαν σαν βασικό αντικείμενο τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ανθρώπινη φτώχεια και τις ανισότητες, τις ταξικές κοινωνικές-οικονομικές σχέσεις και τις σχέσεις εξουσίας στα πλαίσια των καπιταλιστικών κοινωνικών σχηματισμών. Τα περιβαλλοντικά πράσινα κόμματα αντίστοιχα, εκτός από τα παραπάνω που τα έβαζαν σε δεύτερη μοίρα, στόχευσαν κυρίως στα δικαιώματα της φύσης και των άλλων μορφών ζωής, κριτικάροντας το γεγονός ότι το ανθρώπινο παραγωγικό και καταναλωτικό σύστημα βάζει σε κίνδυνο τις συνθήκες ύπαρξης της ίδιας της ζωής -άρα και της ανθρώπινης- με τη ρύπανση-μόλυνση του περιβάλλοντος από τα απόβλητά του και την επερχόμενη κλιματική αλλαγή.

Περισσότερα...
 
ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Εκτύπωση E-mail
Πολιτισμός, Οικολογία & Ανθρωπολογία

normal_Itia-klaiousa_kas-15-4_solon_org_grΑπό την αρχή της ανθρωπογένεσης μέχρι σήμερα οι σχέσεις του ανθρώπου με τη φύση και τους συνανθρώπους του, μέσα σ’ αυτή, διαμόρφωναν τις αξίες και τα πρότυπά του.
Τόσο το πρότυπο της ανταγωνιστικότητας όσο και το πρότυπο της συλλογικότητας διαμορφώθηκαν μέσα από αυτή τη σχέση. Εκείνο που δήλωνε την ιδιαιτερότητα του ανθρώπου σε σχέση με τη φύση είναι η πιο λεπτομερής, πολύπλοκη και ποιοτική ανάδειξη των αξιών που γεννήθηκαν μέσα από αυτή τη σχέση.

Έτσι δομήθηκαν οι κοινωνικές αξίες για το περιβάλλον. Δομήθηκαν μέσα από τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον και τη φύση και από τις σχέσεις του με τους συνανθρώπους του.
Οι κοινωνικές αξίες έχουν το πραγματικό τους μέτρο στο πλαίσιο της συμπεριφοράς του ανθρώπου. Η συμπεριφορά του ανθρώπου είναι πραγματική απέναντι στη φύση, καθώς, απέναντι σε μια παθητική γι’ αυτόν αξία δεν χρειάζεται να λειτουργεί με αναστολές. Τις αναστολές αυτές τις χρησιμοποιεί απέναντι στην κοινωνία και τους συνανθρώπους του ως προσαρμογή.

Περισσότερα...
 
Περισσότερα Άρθρα...
« ΈναρξηΠροηγούμενο123ΕπόμενοΤέλος »

Σελίδα 1 από 3

Social Media

Photo Gallery

Διαφήμιση
Σόλων, για τη Σύνθεση και τον Οικολογικό Πολιτισμό - Copyright © 1990-2012 - Επικοινωνία