Creative Commons License
Είναι ελεύθερη: για Διανομή: για αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση στο κοινό του Έργου. Υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις >>>
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ PDF Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις

    Ο τομέας της παιδείας είναι ανανεωτικά ο βασικότερος καθώς η εποχή μας αυτή την στιγμή έχει αρχίσει να θερίζει όλες τις αλλαγές που ήρθαν στα εκπαιδευτικά συστήματα κυρίως, μετά από τον Παγκόσμιο Πόλεμο, μέσα από την επιρροή που άσκησαν οι διεθνείς οργανισμοί και οι εκπαιδευτικές αποστολές σε όλες τις χώρες που εισήλθαν στη διαδικασία της απελευθέρωσης, και της ανεξαρτησίας και της ανάπτυξης μετά από το τέλος της αποικιοκρατίας. Στην ουσία εδώ πλέον αρχίζουμε να μετράμε το πόσο επιτυχημένο ήταν αυτό το παγκόσμιο εγχείρημα εκπαιδευτικής συνεννόησης και αλληλεπίδρασης στο πλαίσιο της διεθνούς κοινότητας. 

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ (της Ευτυχίας Κωνσταντακοπούλου) PDF Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Δευτέρα, 03 Απρίλιος 2017 16:07

stop-enoughΟΠΩΣ ΤΟ ΕΞΗΓΗΣΕ Ο TAHAR BEN JELLOUM ΣΤΗ ΜΙΚΡΗ ΤΟΥ ΚΟΡΗ

Ο συγγραφέας Tahar Ben Jelloum γεννήθηκε στο Fès του Μαρόκου το 1944. Συνέγραψε το διάλογο με τη κόρη του για το φαινόμενο του ρατσισμού με αφορμή το προσχέδιο του νόμου Debré στις 22 Φεβρουαρίου 1997 εναντίον της εισόδου και της διαμονής των αλλοδαπών στη Γαλλία.

Η κόρη του, σε ηλικία 10 ετών, του έθεσε πολλές ερωτήσεις θέλοντας να μάθει γιατί υπήρχαν διαδηλώσεις με διάφορα συνθήματα και σε τι χρησίμευε η διάχυτη διαμαρτυρία των ανθρώπων στους δρόμους. Το παιδί περίεργο ζητά ακριβείς απαντήσεις. Πατέρα, εξήγησέ μου τι είναι ρατσιστής; Μήπως ο ρατσιστής φοβάται; Και γιατί; Μήπως οι θρησκείες είναι ρατσιστικές;

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΠΕΡΙΣΣΕΥΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ; (του Δημήτρη Τσιριγώτη) PDF Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 24 Μάρτιος 2017 15:51

perisseyma-Ekp elleimma-paidΣύμφωνα με διεθνή έρευνα, που έγινε το 2009 για το περιοδικό «Νew Scientist», σχεδόν οι μισοί  Έλληνες αμφισβητούν την εξελικτική θεωρία του Δαρβίνου. Το εντυπωσιακό είναι ότι από όλες τις  χώρες όπου διεξήχθη η έρευνα, η Ελλάδα ξεπερνά σε επίπεδα αποδοχής της εξελικτικής θεωρίας μόνο τις ΗΠΑ. Και αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι η επιστημονική κοινότητα έχει αποδεχθεί την ορθότητα της θεωρίας αυτής και ότι η Ορθόδοξη αλλά και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία με επίσημες ανακοινώσεις τους τη θεωρούν συμβατή με τη χριστιανική πίστη. Επίσης ένα πολύ μεγάλο ποσοστό Ελλήνων -ευτυχώς για μας δεν έχει γίνει ακόμα έρευνα- πιστεύει σε παραφυσικά και παρα-επιστημονικά φαινόμενα όπως: στα φαντάσματα, στις θεωρίες συνωμοσίας, στα μάγια, στη γρουσουζιά, την γλωσσοφαγιά και το κακό μάτι, στα σημαδιακά όνειρα,  στην επίδραση των άστρων, στην πρόβλεψη των μελλούμενων(π.χ χαρτομαντεία, καφεμαντεία) και πάρα πολλά άλλα.

Περισσότερα...
 
ΑΝΘΡΩ...ΠΟΙΑ; PDF Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τετάρτη, 22 Φεβρουάριος 2017 14:26

helping-hand-humanity-earth-4570396Γράφουν:
οι Δρ. Πολύβιος Ν. Πρόδρομος, φιλόλογος
και Χρίστος Φραγκογιάννης

«Είμαστε καθώς τα τρένα της ερημιάς, που διασταυρώνονται μέσα στη χειμωνιάτικη νύχτα, διασταυρώνονται και σφυρίζουν και προσπερνιούνται. Ή καθώς τα καράβια στο απέραντο νερό του ωκεανού. Πορείες παράλληλες προς τα πάνω ή προς τα κάτω, με την ταχύτητα που επιβάλλει ο κανονισμός. Έτσι περιγράφει ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος, την κατάσταση της αποξένωσης που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος.

«Κάτω από τα ρούχα μου, δεν χτυπά πια η παιδική μου καρδιά. Λησμόνησα την αγάπη που ’ναι μόνο αγάπη».

Περισσότερα...
 
ΓΙΑΤΙ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΟΜΑΔΕΣ; (του Γιώργου Κουτσαντώνη) PDF Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τετάρτη, 01 Φεβρουάριος 2017 08:54

amoureux Herschtritt LaCollection2374«Η λογική των σταδιακών μεταβιβάσεων στην ιεράρχηση, τη δομή, το κύρος, τους κανόνες, και την ένταξη, είναι ο μυστικός τόπος γένεσης της κοινωνικής πραγματικότητας
Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα από την δ’έκδοση του 2ου τόμου του βιβλίου Κοινωνιολογία – Κοινωνική Οργάνωση και Πολιτισμικές Διεργασίες του Ν. Χ. Τάτση, Εκδόσεις Οδυσσέας 1994. Ο συγγραφέας προσεγγίζει ένα ζήτημα μεγάλης σημασίας, το οποίο είναι ο σχηματισμός και η οργάνωση των ανθρώπινων ομάδων.

Περισσότερα...
 
ΣΕΡ ΦΡΑΝΣΙΣ ΜΠΕΪΚΟΝ – ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ PDF Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 12 Ιανουάριος 2017 14:45

Bacon-RoseΟι σπουδές προσφέρουν ευχαρίστηση, χάρη και ικανότητες. Η ευχαρίστηση γίνεται αισθητή κυρίως στη μοναξιά και την απομόνωση· η χάρη, στη συζήτηση με τους άλλους· και οι ικανότητες, στην κρίση και την διεκπεραίωση των υποθέσεων.

Διότι άνθρωποι που οι γνώσεις τους προέρχονται μόνον από την πείρα, μπορούν να είναι καλά εκτελεστικά όργανα, και ίσως ικανοί να κρίνουν τα επιμέρους, ένα ένα· αλλά η συνολική καθοδήγηση, και τα σχέδια και ο συντονισμός των υποθέσεων είναι καλύτερα να αναλαμβάνονται από εκείνους που είναι μορφωμένοι.

Περισσότερα...
 
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΠΟΛΙΤΗ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις

ypeythinos politis 1Αυτό είναι ένα θέμα που αποτέλεσε το βασικό πρόβλημα των διάφορων κοινωνικών θεωριών (πράγμα που οδηγούσε στην προπαγάνδα) και αποτελεί ζήτημα τόσο κοσμοθεωρητικής άποψης (δηλαδή αξιακών κριτηρίων) όσο και πρακτικής εφαρμογής (αν μπορεί να «επιβληθεί» και πώς). Δεν υπάρχει περίπτωση να εκφραστεί μία άποψη -ακόμη και η επωφελέστερη υλικά και πνευματικά για τον άνθρωπο- και να μην υπάρξει κάποιου είδους αντίδραση και διαφωνία.

Περισσότερα...
 
Ο ΚΑΝΤ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΠΟΛΙΤΗ (του Δημήτρη Τζήκα) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Δευτέρα, 12 Δεκέμβριος 2016 18:24

Albert-Anker-la-scuola-del-villaggioΣύμφωνα με τον Καντ, το μεγαλύτερο μειονέκτημα της ιδιωτικής αγωγής είναι ότι η εξουσία κατανέμεται μεταξύ των παιδαγωγών και των γονέων. Οι παιδαγωγοί είναι συνήθως έμμισθα πρόσωπα και το παιδί οφείλει «να συμμορφώνεται προς τα παραγγέλματα του παιδαγωγού αλλά και ν’ ακολουθεί τις ιδιοτροπίες των γονέων.» Στην ιδιωτική αγωγή είναι αναγκαίο οι γονείς να παραιτούνται από την άσκηση της εξουσίας τους, «υπέρ του παιδαγωγού.» Γενικότερα, ο Καντ θεωρεί ότι η δημόσια εκπαίδευση είναι καλύτερη από την «οικιακή», όχι μόνο ως προς τις ικανότητες που αποκτά ο μαθητής αλλά και «ως προς τον χαρακτήρα» που θα διαμορφώσει ως πολίτης· η οικιακή αγωγή, πολύ συχνά, «ουδόλως αποτρέπει τα οικογενειακά ελαττώματα, αλλ’ απεναντίας τα ευνοεί.» (παρ. 25)

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΝΕΟ, ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΩΣ ΜΟΝΤΕΛΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΠΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ (της Αμαλίας Ηλιάδη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 17 Νοέμβριος 2016 16:18

bridge-natureΗ ανάπτυξη των ανθρώπινων κοινωνιών, που βασίστηκε στο ιδεολόγημα ότι ο άνθρωπος με μέσο την τεχνολογία θα μπορούσε να καθυποτάξει τη φύση και να απελευθερωθεί από τα δεσμά του φυσικού περιβάλλοντος, οδήγησε σ' αυτό που σήμερα ονομάζουμε οικολογική κρίση και την αναγνωρίζουμε ταυτόχρονα ως περιβαλλοντική αλλά και κοινωνική. Μια διαπίστωση που τα τελευταία χρόνια αποδεικνύεται όλο και περισσότερο αληθινή.

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ! (του Νίκου Τσούλια) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Δευτέρα, 26 Σεπτέμβριος 2016 13:27

Camille Corot - A Woman Reading TMMAOtto Scholderer’s Young Girl Reading (1883); in both Mary and The Wrongs of Woman, Wollstonecraft criticizes women who imagine themselves as sentimental heroines.

Συχνά δημιουργούμε ελλειμματικό περιεχόμενο στις έννοιες και στους θεσμούς με αποτέλεσμα η γνώση να είναι ουσιαστικά μη γνώση, γιατί παίρνει την όψη στερεότυπου ή και προκατάληψης. Και αναπαράγεται αυτή η λειψή εικόνα και στεριώνει στο διάβα του χρόνου με μια φενακισμένη όψη. Έτσι έχει γίνει και στην έννοια και στο θεσμό του «διαβάσματος». Ως κρατούσα άποψη για το διάβασμα θεωρούμε το συλλαβισμό των λέξεων και την κατανόηση των σχετικών εννοιών τους, την τελική και μονοσήμαντη πράξη της περιδιάβασης των προτάσεων και των σελίδων ενός βιβλίου. Αλλά διάβασμα είναι ένα ολόκληρο σύμπαν πολιτιστικής, κοινωνικής και προσωπικής (συναισθηματικής και νοητικής) κατασκευής και δημιουργίας που συμπεριλαμβάνει μύρια όσα ζητήματα και όχι μόνο τη στιγμιαία έκφρασή του, που αντιστοιχεί στο …πέμπτο δεκαδικό ψηφίο σε έναν ακέραιο αριθμό με πολλά ψηφία.

Περισσότερα...
 
ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΜΟΡΦΟ ΤΟ ΣΚΗΝΙΚΟ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (του Νίκου Τσούλια) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Δευτέρα, 05 Σεπτέμβριος 2016 13:05

GardenElwood-Howell-1933Είναι η καρδιά της εκπαίδευσης, ο πιο βαθύς πυρήνας της, η πεμπτουσία της. Αν η όλη τελετουργία της διδασκαλίας ανταποκρίνεται στα πολλαπλά αιτήματα της παιδείας και της μόρφωσης, όλα τα άλλα που έχουν συμπληρωματικό ρόλο (βιβλία, αναλυτικά προγράμματα, υποδομές κλπ) έχουν μικρή σημασία – αλλιώς αυτά ισχυροποιούνται βρίσκοντας κενό...

Το παιχνίδι της εκπαίδευσης εκτυλίσσεται εδώ. Το άπαν της αγωγής διαδραματίζεται εδώ. Αυτό το σκηνικό μένει στη συνείδηση και στη σκέψη, στη μνήμη και στη νοσταλγία του μαθητή. Αυτό (πρέπει να) είναι το βασικό απομεινάρι από ό,τι ονομάζεται σχολική ζωή. Εικόνες της διδασκαλίας είναι αυτές που ακόμα και ασυνείδητα διαμορφώνουν αρκετές «σταθερές» στη μετέπειτα πορεία των μαθητών. Ο εκπαιδευτικός γνωρίζει πολύ καλά ότι στη διδασκαλία κρίνεται ως επαγγελματίας και ως επιστήμονας, ως παιδαγωγός και ως διανοούμενος.

Περισσότερα...
 
Ο ΙΜΜΑΝΟΥΕΛ ΚΑΝΤ, Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ Η ΑΓΩΓΗ (του Δημήτρη Τζήκα*) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τετάρτη, 17 Αύγουστος 2016 07:17

arkas lathosO Ιμμάνουελ Καντ (Immanuel Kant), γεννήθηκε στις 22 Απριλίου του 1724 στο Καίνιξμπεργκ της Πρωσίας (σήμερα ονομάζεται Καλίνινγκραντ και ανήκει στη Ρωσία) και πέθανε στην ίδια πόλη στις 12 Φεβρουαρίου του 1804. Ήταν το τέταρτο παιδί ενός σαμαρά («σαγματοποιού»), ο οποίος είχε καταγωγή από την Σκωτία· ο Καντ έμεινε ορφανός από πατέρα σε ηλικία εννέα ετών και ανατράφηκε από τη μητέρα του, με αυστηρές προτεσταντικές αρχές. Αρχικά σπούδασε Θεολογία και στη συνέχεια Μαθηματικά και Φιλοσοφία. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με το έργο του Νεύτωνα, του Jean-Jacques Rousseau και τον σκεπτικισμό του David Hume.

Περισσότερα...
 
Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ ΚΑΘΟΛΙΚΗ! (του Νίκου Τσούλια) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 12 Αύγουστος 2016 09:30

Hugo-Cosman-in-garden-in-OxfordΣτη χώρα μας, η απαίτηση για εκπαίδευση της νέας γενιάς είναι πρώτιστη κοινωνική προτεραιότητα εδώ και πολλές δεκαετίες. Η ελληνική οικογένεια θεωρεί την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση στα παιδιά της ως το πρώτο των πρώτων καθηκόντων της και κάνει αιματηρές θυσίες για να επιτύχει αυτό το στόχο της. Αλλά δεν έχουμε κατακτήσει ως λαός μια σημαντική βεβαιότητα ότι «τα πιο σημαντικά γεγονότα της ύπαρξής μας και του εαυτού μας συμβαίνουν με το έργο της παιδείας» (H. Elzer) και όχι μόνο με τις γνώσεις της θεσμικής εκπαίδευσης.

Περισσότερα...
 
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ (της Αναστασίας Τσώνη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τετάρτη, 22 Ιούνιος 2016 15:28

Sanzio 01 Plato AristotleΗ έννοια της Παιδείας στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη ως προς τη συγκρότηση ανεπτυγμένης κοινωνίας
ή
Πώς η πολιτεία θα συμβάλλει σε μια «ακριβεστέραν παιδείαν» των νέων  με στόχο τη γνώση της αρετής  και την έμπρακτη εφαρμογή της

Ποτέ άλλοτε όσο σήμερα δε θα λέγαμε ότι ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης δεν είναι τόσο επίκαιροι και αναγκαίοι για μελέτη και ανάλυση όλων των  προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε αλλά και για το μείζον θέμα της παιδείας και της εξέλιξης των εκπαιδευτικών συστημάτων. Οι θέσεις των φιλοσόφων για ένα προτεινόμενο εκπαιδευτικό σύστημα είναι διάχυτες σε όλο το έργο τους, εντοπίζονται όμως κυρίως στους πλατωνικούς διαλόγους «Πολιτεία» και «Νόμοι», καθώς και στα «Πολιτικά» του Αριστοτέλη, όπου ο ρόλος της παιδείας είναι καίριος για τη συγκρότηση μιας αναπτυγμένης κοινωνίας. Η πλατωνική παιδεία είναι το «εν μέγα»1 το οποίο θα συγκροτήσει ηθικά και πνευματικά το άτομο αλλά και ο θεμέλιος λίθος πάνω στο οποίο θα θεμελιωθεί η ιδεώδης πολιτεία.

Περισσότερα...
 
ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ; (της Ζωής Νικητάκη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τρίτη, 07 Ιούνιος 2016 10:32

paramythia sxoleia1'Ολο και συχνότερα ακούω γονείς απογοητευμένους από την υπάρχουσα δομή του εκπαιδευτικού συστήματος στα σχολεία μας και δεν είναι λίγοι πια, που το αίτημα και η αναζήτησή τους στρέφεται προς εναλλακτικούς τρόπους εκπαίδευσης, που εκ των πραγμάτων οι ανάγκες της εποχής, του πνεύματος και της ψυχής θα οδηγήσουν στη δημιουργία και εδραίωσή τους ακόμα και στην χώρα μας.

Περισσότερα...
 
ΨΗΦΙΑΚΟΙ ΔΟΥΛΟΙ Ή CYBORGS (του Μιχάλη Σακελλαρίου) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 02 Ιούνιος 2016 13:03

technology notebookΗ επίσκεψη του ανιψιού μου μέσα στο Σαββατοκύριακο με άφησε με πολλούς προβληματισμούς. Σαν technology freak και εγώ, τα συρτάρια μου είναι γεμάτα από παλιούς σκληρούς δίσκους που είτε λόγω βλάβης είτε ξεπερασμένης τεχνολογίας έχουν αποσυρθεί και αποθηκευτεί. Υποσχέθηκα στο παιδί μερικούς από αυτούς και με μεγάλη ανακούφιση που άδειαζα τα συρτάρια μου, του τους παρέδωσα. Ο νεαρός συγγενής μου με μεγάλο ενθουσιασμό και ευγνωμοσύνη επέμενε να μου δείξει μερικά βίντεο από τα παιχνίδια με τα οποία συστηματικά ασχολείται τους τελευταίους μήνες. Το έκανα το χατίρι και στην υπόσχεσή του "θείε θα πάθεις πλάκα με τα γραφικά", απλά χαμογέλασα. Η ευθυμία μου πολύ σύντομα μετατράπηκε σε ανησυχία όταν αντίκρισα το περιβάλλον και το απόκοσμο σκηνικό μέσα στο οποίο τοποθετούνται και βιώνουν οι νεαρές ηλικίες.

Περισσότερα...
 
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΚΟ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (της Μαρίας Ζαμπέτη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 12 Μάιος 2016 13:54

sunetairistiko sxoleio photoΤο «Big Bang School» θα λειτουργήσει από τον Σεπτέμβριο του 2017 στο Λάκκωμα Χαλκιδικής

Εκεί που συναντιέται η φύση με την τεχνολογία και την εκπαίδευση βρίσκεται το πρώτο εναλλακτικό δημοτικό σχολείο στην Ελλάδα, με βασικό πυλώνα τους... γονείς.
Από τον Σεπτέμβριο του 2017, το ιδιωτικό δημοτικό σχολείο «Big Bang School» θα λειτουργήσει σε μια έκταση 19 στρεμμάτων στο Λάκκωμα Χαλκιδικής, με δυναμική 300 παιδιών, με δύο τμήματα των 25 μαθητών σε κάθε τάξη, στο οποίο σημαντικό ρόλο θα παίζουν η επαφή με τη φύση, η δημιουργία, αλλά και η χρήση της τεχνολογίας.

Περισσότερα...
 
Η ΑΦΗΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΣΤΑ ΟΚΤΩ ΕΙΔΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ (της Ζωής Νικητάκη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Δευτέρα, 04 Απρίλιος 2016 12:39

afigisi paramythion 1Έχει από καιρό ξεπεραστεί η αντίληψη πως ο έξυπνος και προικισμένος άνθρωπος, είναι αυτός που διαθέτει υψηλό δείκτη νοημοσύνης. Τώρα πια, όταν μιλάμε για έναν άνθρωπο με αναπτυγμένη ευφυϊα, καλούμαστε να γνωρίζουμε για ποια από τα είδη νοημοσύνης μιλάμε, σε ποια από τις ευφυϊες του αναφερόμαστε. Το 1984 ο αναπτυξιακός ψυχολόγος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, Ηoward Gardner, υποστήριξε πως δεν υπάρχει μια νοημοσύνη, κοινή για όλους τους ανθρώπους, για όλους τους πολιτισμούς και όλες τις εποχές. Αντίθετα, υπάρχουν οχτώ είδη νοημοσύνης, καθένα από τα οποία πηγάζει από διαφορετικό τμήμα του εγκεφάλου.

Περισσότερα...
 
ΜΠΡΟΥΝΟ ΜΠΕΤΕΛΧΑΪΜ – Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΝΟΗΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 18 Μάρτιος 2016 13:56

Τagonas noima zois 1ο νόημα και η σημασία των λαϊκών παραμυθιών

Η δυνατότητα των ανθρώπων να ανακαλύπτουν το δικό τους δρόμο για το νόημα στη ζωή, βρίσκοντας έτσι τη δύναμη να αντεπεξέλθουν στις σύνθετες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν μέσα στις σύγχρονες κοινωνίες, έχουν τη ρίζα τους στα χρόνια της παιδικής ηλικίας. Η μη επαφή με το λαϊκό παραμύθι και με τη λογοτεχνία που διαθέτει περιεχόμενο, έχει συμβάλλει στη μείωση των αντοχών και των ψυχικών δυνατοτήτων με τις οποίες θα μπορούσε ο άνθρωπος να διαχειριστεί την πραγματικότητα.

Περισσότερα...
 
ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ~ Η ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ! Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Δευτέρα, 22 Φεβρουάριος 2016 13:34

paidia kritiki skepsi“Τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται πώς να σκέφτονται, όχι τι να σκέφτονται.”, Margaret Mead
Τα παιδιά ξεκινούν να μαθαίνουν με το που κάνουν την είσοδό τους στον κόσμο. Το μυαλό τους είναι μια ιδιαίτερα πολύτιμη πηγή που κατακλύζεται από περιέργεια. Σε αρκετές περιπτώσεις όμως, το ανήσυχο πνεύμα των παιδιών μετασχηματίζεται σε κάτι παθητικό που σταματά να ρωτά.

Παρόλο που οι περισσότεροι από εμάς θα συμφωνούσαμε πως μια από τις πιο σημαντικές πτυχές της ανάπτυξης ενός παιδιού είναι να σκέφτεται σωστά και να παίρνει σωστές αποφάσεις, δεν διδάσκουμε πάντοτε κάτι ανάλογο.

Περισσότερα...
 
ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΒΛΑΣΤΑΡΙ - ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ - ΠΡΟΤΑΣΗ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 12 Φεβρουάριος 2016 17:18

children playing child laughΣυντάκτριες: Αναστασία Γκίκα, Σοφία Ρίζου
Περίληψη: Φυτώριο παιδιών – Kindergarten – Παιδόκηπος: όχι «σταθμός» (πάρκινγκ), ούτε κέντρο «σχολικής αγωγής», αλλά το έδαφος όπου τα παιδιά μπορούν να αναπτυχθούν με φυσικό τρόπο. Η πρώτη γνωριμία με τον κόσμο γίνεται με το παιχνίδι – αυτό είναι το καλύτερο εκπαιδευτικό μέσο. Το παιχνίδι περιέχει ποιότητες που μπορούν να καλλιεργηθούν: βούληση, φαντασία, αντίληψη, πρωτοβουλία, υπομονή, συνεργασία, ελευθερία και ομαδικότητα. Κάθε αληθινή γνώση ξεκινά από το παιχνίδι. Οι δυνάμεις που βοηθούν είναι η επανάληψη και ο ρυθμός. Ο παιδαγωγός αποτελεί για το παιδί υπόδειγμα πράξεων, τις οποίες μπορεί αυτό να μιμηθεί. Το παιδί μαθαίνει με την πράξη, με το σώμα, όχι με το μυαλό. Κάθε φάση της ζωής έχει τις δικές της αρχές. Ας μη συγχέουμε τις ανάγκες των διαφόρων ηλικιών. Το μικρό παιδί δεν είναι μαθητής. Ας το αφήσουμε να είναι λουλούδι-παιδί!

Περισσότερα...
 
ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ: ΤΟ "ΓΙΑΤΙ" ΚΑΙ ΤΟ "ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ" Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τρίτη, 29 Δεκέμβριος 2015 10:41

thumbnail«Το κάθε παιδί είναι ένας καλλιτέχνης. Το πρόβλημα είναι πώς να παραμείνει καλλιτέχνης όταν ενηλικιώνεται» είχε πει ο Πικάσο.

Και η πικρή αλήθεια είναι ότι κάνουμε ό,τι μπορούμε για να καυτηριάσουμε τον καλλιτέχνη μέσα στο παιδί. Αντί να ενθαρρύνουμε και να αναπτύσσουμε,  αγνοούμε ή ακόμα και διώκουμε τη φαντασία και τη δημιουργικότητα, τα δύο sine qua non της τέχνης.

H ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και η καλλιέργεια της φαντασίας είναι από τις πιο παραμελημένες πλευρές των σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων.

Η φαντασία συνδέεται με το ψεύδος και η δημιουργικότητα με την παράβαση κανόνων και την προσβολή ιερών αγελάδων.

Περισσότερα...
 
ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ (της Αθηνάς Λεβέντη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τρίτη, 22 Δεκέμβριος 2015 16:27

kids dctvgr rΠοιος είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης στην αποδοχή της διαφορετικότητας; Η Αυστραλία και το Βέλγιο, φωτίζουν το δρόμο.

Η ανάγκη για μετανάστευση ανά τον πλανήτη, γίνεται όλο και πιο επιτακτική. Οι συνθήκες επιβάλλουν μια πολυπολιτισμική κοινωνία που δεν χωρά κοινωνικούς, πολιτιστικούς, θρησκευτικούς και άλλους ρατσισμούς. Η εκπαίδευση που αντιλαμβάνεται ότι η ρίζα του κακού πρέπει να ξεριζωθεί από νωρίς, προκειμένου να προλάβουμε τις κοινωνίες του μίσους, θα κερδίσει και τη μάχη της συνύπαρξης τελικά.

Περισσότερα...
 
ΕΤΕΡΟΙ ΕΑΥΤΟΙ (1/2): Η ΦΙΛΙΑ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΣΤΑ SITCOMS 'FRIENDS' KAI 'SEX AND THE CITY' (του Τίτου Χριστοδούλου) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 12 Νοέμβριος 2015 16:55

friends«Αναγκαιότατον εις τον βίον», αφορίζει ο Αριστοτέλης για την φιλία, ανοίγοντας την εμβριθή του για την φιλία πραγμάτευση, στα κεντρικά βιβλία των Ηθικών Νικομαχείων: το Θ, το Ι και το Κ. ‘Οικείον άπας άνθρωπος ανθρώπω και φίλον’, συνεχίζει, ενώ αποδίδει στην φιλία τον κύριο δεσμό που συνέχει τις πόλεις, περισσότερο κι από την ίδια την δικαιοσύνη: «έοικεν και τας πόλεις συνέχειν η φιλία και οι νομοθέται περί αυτήν σπουδάζειν ή την δικαιοσύνην». Βρίσκει, μάλιστα, ότι η φιλία αναδεικνύει την κύρια ηθική ποιότητα της δικαιοσύνης, εξασφαλίζοντας την καίρια της εκπλήρωση ως αρετή. Κι είναι βέβαια, η δικαιοσύνη, η πληρέστερη αρετή, ως η μόνη «προς άλλον αρετή», εκφράζοντας το ίδιον της κοινωνικής φύσης κι ουσίας του ανθρώπου, που αναζητείται στην φιλία ως δια του άλλου, της σύζευξης προς τον έτερον ως «ετέρου εαυτού», ηθική εκπλήρωση.

Περισσότερα...
 
ΜΗ ΦΟΒΑΣΤΕ ΟΣΟΥΣ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ. Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΟ... (της Ειρήνης Τσιουμάνη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τετάρτη, 14 Οκτώβριος 2015 09:08

ombreles polixromesΗ τάξη μου αποτελείται από ξεχωριστούς μαθητές.

Κάποιοι θα τους χαρακτήριζαν ανυπάκουους κι αφηρημένους. Στην πραγματικότητα όμως, ονειροπολούν γιατί διαθέτουν μεγάλες δόσεις φαντασίας. Επίσης, συχνά –παρεξηγημένα- θεωρούνται ατίθασοι, αφού δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τους κανόνες.

Ωστόσο, αυτό συμβαίνει γιατί είναι ελεύθερα πνεύματα.

Περισσότερα...
 
Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ (της Ανδρονίκης Παττακού Μαρκάκη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 24 Σεπτέμβριος 2015 13:40

0-3Η σημασία της παιδικής εμπειρίας για το άτομο και την κοινωνία έχει επισημανθεί και αξιολογηθεί. Τα στάδια της πρώιμης παιδικής ηλικίας εξασφαλίζουν τα θεμέλια της ενήλικης ζωής μας. Η δημιουργικότητα, ένα βασικό στοιχείο της, μας δίνει την ευκαιρία να τη διαμορφώνουμε και να δημιουργήσουμε το δικό μας μοναδικό τρόπο ζωής. Γιατί δημιουργικό­τητα σημαίνει μοναδικότητα, δηλαδή να είμαστε ικανοί να χρησιμοποιούμε τα πιο προσωπικά στοιχεία του εαυτού μας, σε όλα τα πράγματα της ζωής. Μια πράξη προσωπική, που δεν επιδέχεται γενικεύεις, είναι το διάβασμα ενός Βιβλίου. Η μοναδική εμπειρία την οποία βιώνει ο δημιουργός και ο αναγνώστης, δίνει ένα συγκεκριμένο νόημα στο κείμενο, που όμως δεν είναι ίδια για έναν άλλο αναγνώστη.

«Η φαντασία είναι η βάση της δημιουργίας, πρώτα φαντάζεσαι αυτό που επιθυμείς, μετά θέλεις αυτό που έχεις φανταστεί και τελικά δημιουργείς αυτό που θέλεις», όπως λέει ο Μπέρναρντ Σω.

Περισσότερα...
 
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ HOWARD GARDNER Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 10 Σεπτέμβριος 2015 13:22

pollapli nohmosynh«Στην κρίσιμη στιγμή, ο άνθρωπος δεν κρίνεται από το τι έχει διαβάσει, αλλά από το τι έχει κάνει. Και δεν κρίνεται από το πόσο καλά έχει μιλήσει, αλλά από το πόσο ηθικά έχει ζήσει.», Howard Gardner

Η θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης αποτελεί μια κριτική θέση απέναντι στην άποψη σύμφωνα με την οποία γεννιόμαστε με μια μόνο νοημοσύνη, την οποία δεν έχουμε τη δυνατότητα να αλλάξουμε και την οποία οι ψυχολόγοι μπορούν να μετρήσουν.

Περισσότερα...
 
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙ: ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΓΚΗΣ Ή ΑΣΚΟΠΗ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ; (του Μερκούριου Αυτζή) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 21 Αύγουστος 2015 14:56

logotexniko-vivlioΠριν περάσω στο κυρίως μέρος της ανακοίνωσής μου θα ήθελα να διατυπώσω ορισμένα χρήσιμα ερωτήματα:

1. Τι προσφέρει στο παιδί ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο;
2. Τι προσέχω όταν επιλέγω βιβλία για το παιδί μου;
3. Με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να αγαπήσει το βιβλίο;
4. Είναι όλα τα βιβλία ποιοτικώς κατάλληλα; Πώς ξεχωρίζω ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο;

Περισσότερα...
 
ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η ΠΟΙΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 14 Αύγουστος 2015 09:51

education for children Γιατί είναι σημαντική η ποίηση για τα παιδιά και πώς οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μεταδώσουν στα παιδιά την αγάπη για την ποίηση; Ο ποιητής Kenn Nesbitt δίνει τις απαντήσεις του στα ερωτήματα αυτά με μοναδικό τρόπο.

“Όταν επισκέπτομαι σχολεία δεν λέω ποτέ στα παιδιά ότι η ποίηση είναι σημαντική γιατί δεν θέλω να τα μπλοκάρω. Δεν θέλω να σκεφτούν ότι προσπαθώ να τα διδάξω κάτι. Έτσι απλά τους λέω αστεία ποίηματα και τους δείχνω στη βιβλιοθήκη πού να βρουν περισσότερα αστεία ποίηματα!

Περισσότερα...
 
ΕΝΩΣΑΝ ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΣΙΑΤΛ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΟ [εικόνες & βίντεο] Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 31 Ιούλιος 2015 14:27

girok nip1Ένα πρωτότυπο κοινωνικό πείραμα ξεκίνησε στο Σιάτλ που δίνει χαρά στους ηλικιωμένους αλλά και τα παιδιά. Συγκεκριμένα, στο St. Vincent αποφάσισαν να συστεγάσουν ένα γηροκομείο με ένα νηπιαγωγείο και το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό. Είναι γεγονός πως περίπου το 43% των ηλικιωμένων βιώνουν τον κοινωνικό αποκλεισμό. Ωστόσο στο Σιάτλ αποφάσισαν να το αλλάξουν αυτό. Ετσι οι 400 ηλικιωμένοι του γηροκομείου συναναστρέφονται καθημερινά με παιδιά προσχολικής ηλικίας του Intergenerational Learning Center, συνομιλούν και παίζουν μαζί τους.

Περισσότερα...
 
ΦΑΝΤΑΣΙΑ… ΕΝΑΣ ΧΑΜΕΝΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ (της Κωνσταντίνας Γρηγοριάδου) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 17 Ιούλιος 2015 14:19

paidifantasia«Όταν επισκέπτομαι συχνά σχολεία με εντυπωσιάζει η τεράστια φαντασία και δημιουργικότητα των προνηπίων και νηπίων. Βλέπω λίγα χρόνια αργότερα, τα ίδια παιδιά να συμπεριφέρονται σαν ρομπότ, σαν πιόνια. Κουρασμένα και αγχωμένα, να έχουν χάσει τη φρεσκάδα αυτή της ματιάς, αυτή τη μαγική σπίθα» Ε.Τριβιζάς.
Πώς γίνεται ένα τόσο μεγάλο χάρισμα, που μας δίνεται απλόχερα από τη φύση, να το χάνουμε μεγαλώνοντας; Πώς μπορούν να γκρεμίζονται όνειρα με τα οποία γεμίζαμε χαρά και ελπίδες;

Περισσότερα...
 
Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΖΑΠΑΤΙΣΤΑΣ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 18 Ιούνιος 2015 14:24

escuelita 1-roberto-barrios-andalucia-13Η Απαρχή του Μικρού Σχολείου
«Το μόνο πράγμα το οποίο χρειάζεσαι – αντικειμενικά – προκειμένου να παρακολουθήσεις μαθήματα στο Μικρό Σχολείο των Ζαπατίστας είναι: απροθυμία να μιλάς ή να κρίνεις, θέληση να ακούς και να βλέπεις και καλοπροαίρετη καρδιά.»[1]
Από τις 12/16 του Αυγούστου 2013, οι Ζαπατίστας άνοιξαν τις πύλες των Caracoles[2], των κοινοτήτων και της καρδιάς τους σε 1630 μαθητές, οι οποίοι εγγράφηκαν στην «πρώτη τάξη του Μικρού Σχολείου: Η έννοια της Ελευθερίας κατά τους Ζαπατίστας.»

Περισσότερα...
 
ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 04 Ιούνιος 2015 07:47

xromata100-612x382Δε πρέπει να ξεχνάμε πως, για την επιτυχημένη διαδικασία μάθησης σε παιδιά με ειδικές ικανότητες, ένα μεγάλο ρόλο παίζει το προσαρμοσμένο υλικό αλλά και η ειδικευμένη διδασκαλία, δηλαδή ο τρόπος μάθησης. Οι θεραπευτές σας είναι καταρτισμένοι να αναγνωρίζουν τον πιο κατάλληλο τρόπο διδασκαλίας για το κάθε παιδί και να σας δίνουν οδηγίες για το πώς να εφαρμόσετε και εσείς αυτό τον τρόπο εκμάθησης. Από την άλλη πλευρά, οποιαδήποτε δραστηριότητα κάνετε μαζί με το παιδί σας είναι πιο πιθανό να το ωφελήσει παρά να το βλάψει. Φτάνει όμως να είστε σίγουροι πως το παιδί είναι χαρούμενο να εμπλακεί στη δραστηριότητα.

Περισσότερα...
 
ΠΕΣ ΤΟ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 15 Μάιος 2015 09:14

ratsismos diaforetikotitaΡατσισμός και Διαφορετικότητα

Ένα βίντεο με το οποίο συμμετείχε το Γενικό Λύκειο Βουλιαγμένης (2011-2012) στο 8ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ταινιών και Φωτοαφήγησης.

"Είμαστε ευτυχώς διαφορετικοί! Γιατί άραγε να αισθανόμαστε τόσο μεγάλο φόβο για αυτή την ετερότητα που πολλές φορές μας οδηγεί σε διάφορες εκδοχές ρατσιμού;"

Περισσότερα...
 
Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΙ Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΣΩΦΡΟΣΥΝΗΣ (του Κωνσταντίνου Σαπαρδάνη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τετάρτη, 13 Μάιος 2015 09:06

socrates-irelandΗ λέξη σωφροσύνη έχει σχεδόν εξαφανιστεί από το σημερινό λεξιλόγιο, αλλά στην αρχαία Ελλάδα θεωρούνταν μια από τις σπουδαιότερες αρετές που μπορούσε κάποιος να αποκτήσει.
Η σωφροσύνη συνδέεται με τις έννοιες σύνεση, εγκράτεια, αυτοκυριαρχία, προνοητικότητα, φρονιμάδα, αγνότητα, αποχή από ακρότητες, ταπεινότητα, με την έλλειψη εκδικητικών τάσεων, και συχνά αντιπαραβάλλεται στην έννοια «ύβρης». Οι Ρωμαίοι την αφομοίωσαν σαν «temperantia» (και καμιά φορά σαν «continentia» ή «sobrietas»). Αυτή ακριβώς η ασάφεια είναι που οδηγεί τον Σωκράτη να προσπαθήσει να την ορίσει, για να μπορέσει να την καταλάβει και έτσι ίσως να την αποκτήσει.

Περισσότερα...
 
ΔΙΔΑΞΤΕ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (της Naomi Ackerman) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 16 Απρίλιος 2015 15:36

Filosofia sxoleia2 Angie-HobbsΗ καθηγήτρια Angie Hobbs πιστεύει πως μόνο ένα μάθημα φιλοσοφίας τη βδομάδα θα μπορούσε να ωφελήσει την πνευματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. «Αν αφήσουμε τα παιδιά να αμφισβητήσουν τα μοντέλα τα οποία τους διδάσκουμε αργότερα στη ζωή τους, ίσως να είναι πολύ αργά» προειδοποιεί η Angie Hobbs. «Για αυτό το λόγο χρειάζεται να ξεκινήσουμε να διδάσκουμε φιλοσοφία στο δημοτικό σχολείο.» Με αυτή τη δήλωση της η Καθηγήτρια μας εξηγεί ότι τα παιδιά θα έπρεπε να διδάσκοντα από νεαρή ηλικία πως υπάρχουν και άλλοι τρόποι να δει κανείς τον κόσμο, πέρα από εκείνους τους τρόπους στους οποίους εκτίθενται από την οικογένεια τους και τον στενό κοινωνικό τους κύκλο. Πρόκειται για ένα εύστοχο και επίκαιρο ζήτημα, ειδικά λαμβάνοντας υπ’ όψη τον σύγχρονο προβληματισμό γύρω από τη ριζοσπαστικοποίηση που αντιμετωπίζουν οι νέοι.

Περισσότερα...
 
EMMA GOLDMAN - Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τρίτη, 07 Απρίλιος 2015 09:00

Zero-for-ConductΓια να κατανοήσουμε πλήρως την κοινωνική σημασία του Συγχρόνου Σχολείου, πρώτα πρέπει να κατανοήσουμε το σχολείο έτσι πως λειτουργεί στις μέρες μας και δεύτερον την ιδέα που διέπει το σύγχρονο εκπαιδευτικό κίνημα. Τι είναι λοιπόν το σχολείο του σήμερα, ασχέτως αν είναι δημόσιο, ιδιωτικό ή θρησκευτικό;
Είναι για το παιδί ότι είναι η φυλακή για τον κατάδικο και οι στρατώνες για τον φαντάρο – ένα μέρος όπου το κάθε τι χρησιμοποιείται για να κάμψει την θέληση του παιδιού, και ύστερα να την συντρίψει, να την αναπλάσει και να την διαμορφώσει σε ένα πλάσμα ξένο ως προς τον εαυτό του. Δεν θέλω να πω πως η διαδικασία αυτή γίνεται συνειδητά: δεν είναι παρά ένα κομμάτι ενός συστήματος το οποίο μπορεί να διατηρεί τον εαυτό του μόνο μέσω της απόλυτης πειθαρχίας και ομοιομορφίας. Εκεί νομίζω πως βρίσκεται το μεγαλύτερο έγκλημα της σημερινής κοινωνίας.

Περισσότερα...
 
ΟΙ ΘΥΤΕΣ ΤΟΥ ΜΠΟΥΛΙΝΓΚ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΙ, ΑΛΛΑ ΟΙ ΔΙΑΣΤΡΟΦΙΚΟΙ (συνέντευξη της Ελένης Νίνα στην Κρυσταλία Πατούλη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Παρασκευή, 27 Μάρτιος 2015 08:30

bullyingΝα ξεκαθαρίσουμε ότι οι θύτες δεν είναι οι δυνατοί, είναι οι διαστροφικοί, και τα θύματα δεν είναι τα αδύναμα πλάσματα, αλλά οι άνθρωποι οι οποίοι μπορεί να είναι περισσότερο πολιτισμένοι, μπορεί να δίνουν περισσότερο περιθώριο, μπορεί να είναι και φοβισμένοι γιατί δεν έχουν που να στραφούν, δηλαδή να είναι αβοήθητοι μπροστά στη βία, πόσο μάλλον μπροστά σε μια ομάδα ή συμμορία [...]
Η κλινικός ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια Ελένη Νίνα, μιλά με τη δημοσιογράφο και σύμβουλο ανθρωπίνων σχέσεων Κρυσταλία Πατούλη με αφορμή την υπόθεση Βαγγέλη Γιακουμάκη και την ημέρα κατά του φασισμού και του ρατσισμού.

Περισσότερα...
 
ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τρίτη, 17 Φεβρουάριος 2015 18:22

Η Απαγορευμένη Εκπαίδευση (La Educacion Prohibida) είναι ένα ανεξάρτητο ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησε το 2012. Περιγράφει ποικίλες εναλλακτικές πρακτικές εκπαίδευσης και αντισυμβατικά σχολεία στη Λατινική Αμερική και την Ισπανία, και περιλαμβάνει εκπαιδευτικές προσεγγίσεις όπως η λαϊκή επιμόρφωση, το σύστημα Μοντεσσόρι, η προοδευτική εκπαίδευση, η εκπαίδευση Βάλντορφ, η κατ οίκον διδασκαλία.

Περισσότερα...
 
ΕΝΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ~ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΔΑΣΟΣ Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Πέμπτη, 19 Μάρτιος 2015 10:06

alliotiko-sxoleioΤο "Μικρό Δέντρο που θα γίνει δάσος", είναι ένα παιδαγωγικό εγχείρημα που δημιουργήθηκε με σκοπό να προάγει την ελευθερία και τη βιωματική μάθηση. Ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιανουάριο του 2014 και το "δάσος" του βρίσκεται στην περιοχή Κρυονερίου της Θεσσαλονίκης.
- Ας ξεκινήσουμε με τα πιο πρακτικά θέματα. Περιγράψτε με λίγα λόγια τι σημαίνει στην πράξη το «αυτο-οργανωμένο», πως λειτουργεί το αλλιώτικο σχολείο, πως λαμβάνονται οι αποφάσεις, ποια πρέπει να είναι η συμμετοχή του γονιού στις διαδικασίες.

Περισσότερα...
 
ΑΠΛΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΠΟΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (του Γιάννη Μακριδάκη) Εκτύπωση E-mail
Παιδεία & Ανθρώπινες Σχέσεις
Τετάρτη, 04 Φεβρουάριος 2015 14:22

anthosΘεωρώ ότι η σπουδαιότερη γνώση που δίνεται σε όσους μαθητεύουν στην υφιστάμενη συστημική Παιδεία της Εξειδίκευσης, είναι η Αρχή Διατήρησης της Ενέργειας, στην γενικευμένη της μορφή βέβαια, στην πιο φιλοσοφημένη, στο ότι όλα είναι μεταβολές ενέργειας δηλαδή, στο ότι δεν υπάρχει όφελος δίχως ζημία, κέρδος δίχως χασούρα.

Αυτή η φυσική αρχή, καθώς και η φιλοσοφική της προέκταση, συνεπικουρούμενη από τις αρχές της φυσικής ζωής, διατροφής και καλλιέργειας (στη γη και στην κοινωνία), είναι κατά τη γνώμη μου η βάση μιας νέας Παιδείας που θα επιχειρεί, στα πρώτα της χρόνια τουλάχιστον, την αποεκπαίδευση όσων έχουν ήδη υποστεί την παρεχόμενη μέχρι σήμερα συστημική εκπαίδευση, αλλά και την εξαρχής παροχή βασικών γνώσεων, μόρφωσης και συνειδητότητας στις νέες γενιές ανθρώπων. 

Περισσότερα...
 
Περισσότερα Άρθρα...
« ΈναρξηΠροηγούμενο12ΕπόμενοΤέλος »

Σελίδα 1 από 2

Social Media

Photo Gallery

Διαφήμιση
Σόλων, για τη Σύνθεση και τον Οικολογικό Πολιτισμό - Copyright © 1990-2012 - Επικοινωνία